• Welcome to the Bike Gremlin Forum!

    We're glad to have you here! Whether you're a cycling enthusiast, a bicycle mechanic, or just curious about bikes (or computers), you've come to the right place. Here, you'll find discussions on everything from bike maintenance and cycling tips to computer-related topics and much more.

    As a guest, you can browse our threads and get a feel for the community. To fully participate, consider registering for a free account, which will allow you to:

    • Ask questions and share your knowledge
    • Join ongoing discussions
    • Access exclusive content
    • Receive updates on new topics

    We encourage you to introduce yourself in the New Members section. Our friendly community is here to help, so don’t hesitate to ask if you have any questions!

    Happy cycling and welcome to the Bike Gremlin family!

Shimano SLX 3x9 pogon - istrošenost lančanika

kicaBo

Saddle Sage
Kako svakako planiram da zamenim lanac prilikom servisa (HG73 je trenutno - fino razvučen, postaviću HG53), bacim oko na najveći lančanik i nešto mi je nako, ni vamo ni tamo... Kad budem skinuo kompletan pogon videće se bolje.

Može li se na osnovu ovih prikačenih slika videti da li je zreo za menjanje i koji bi bio kompatibilan ako se ne može naći originalni? Ovome izbrojah 48 zubaca.
 

Attachments

  • IMG_20231125_175259_8.1.011.webp
    IMG_20231125_175259_8.1.011.webp
    86.4 KB · Views: 27
  • IMG_20231125_175321_8.1.011.webp
    IMG_20231125_175321_8.1.011.webp
    133.1 KB · Views: 30
  • IMG_20231125_175339_8.1.011.webp
    IMG_20231125_175339_8.1.011.webp
    124.9 KB · Views: 28
  • IMG_20231125_175355_8.1.011.webp
    IMG_20231125_175355_8.1.011.webp
    161.4 KB · Views: 35
  • IMG_20231125_175423_8.1.011.webp
    IMG_20231125_175423_8.1.011.webp
    142.8 KB · Views: 38
Solution
Po slikama bih rekao da su zubi dobili malo oblik ajkulinog (leđnog) peraja.
Inače, pogoni iz poslednjih decenija često dođu iz fabrike sa nejednakom veličinom zuba, tako da taj deo ne znači pohabanost - gledam prvenstveno oblik tih najvećih zuba, da li je simetričan, ili ima tu stranu s koje vuku lanac više udubljenu, kao ajkulino peraje.

U suštini, pohabani zubi pogona nisu problem dok ne počne "uvlačiti lanac" (YouTube link), ili , ređe slučaj kod pogona, proklizavati.
EDIT:
Još bolji snimak uvlačenja lanca (na engleskom, ali vidi se :) )

Kada se lačanici menjaju, važno je da se poklopi sledeće:
  • Broj zuba (mada se +/- 2 zuba lako kompenzuju i obično ne traže zamenu prednjeg menjača).
  • Broj...
Po slikama bih rekao da su zubi dobili malo oblik ajkulinog (leđnog) peraja.
Inače, pogoni iz poslednjih decenija često dođu iz fabrike sa nejednakom veličinom zuba, tako da taj deo ne znači pohabanost - gledam prvenstveno oblik tih najvećih zuba, da li je simetričan, ili ima tu stranu s koje vuku lanac više udubljenu, kao ajkulino peraje.

U suštini, pohabani zubi pogona nisu problem dok ne počne "uvlačiti lanac" (YouTube link), ili , ređe slučaj kod pogona, proklizavati.
EDIT:
Još bolji snimak uvlačenja lanca (na engleskom, ali vidi se :) )

Kada se lačanici menjaju, važno je da se poklopi sledeće:
  • Broj zuba (mada se +/- 2 zuba lako kompenzuju i obično ne traže zamenu prednjeg menjača).
  • Broj rupa za šrafove kojima se montira pogon (4, ili 5, nije sve jedno).
  • Prečnik kružnice na kojoj se nalaze sredine rupa za montiranje (eng. skraćenica je BCD - "Bolt Circle Diameter"), u milimetrima.
O ovom poslednjem sam opširnije pisao (i objasnio kako se najlakše meri) u članku:
Standardi montiranja prednjih lančanika

Ako se ne varam, taj pogon bi trebalo da ima montiranje sa 4 šrafa, BCD velikih lančanika od 104 mm, i BCD za mali od 68 mm.

Međutim, kako volim reći: jedno precizno merenje je bolje od hiljadu stručnih mišljenja. :)
Zato bi bilo dobro prvo potvrditi BCD, a onda guglanje za odgovarajući lančanik (ili lančanike) - spram broja rupa i BCD-a im.

Ovako, samo ukoliko su mi pretpostavke tačne, ovaj bi trebalo da paše kao najveći:
Ako je više lančanika pohabano, vredi znati i da SHIMANO ALIVIO FC-T4060 48x36x26T pogon ceo, nov, košta oko 10.000 u Planet Bike (ako se ne nabavi napolju na nekom popustu):
https://planetbike.rs/pogon-shimano-alivio-fc-t4060-48x36x26t-9-brzina-175mm-2-pcs-bez-patrone-sa-zastitom-od-lanca.html

Podrazumeva se da od Planeta dobijam 10% od svakog prodatog dela! :)

mordida-10-per-cent.jpg


Šalu na stranu - vredi pogledati i po drugim radnjama (a i u Nemačkoj ako se ima kako doneti bez da te "oderu"), ali Planet Bike ima jedini upotrebljiv sajt da mogu linkovati ka proizvodu, ceni, i da to stvarno imaju na stanju.

Relja
 
Solution
Ako se ne varam, taj pogon bi trebalo da ima montiranje sa 4 šrafa, BCD velikih lančanika od 104 mm, i BCD za mali od 68 mm.
Da, upravo tako.

Inače, nema ni trunke uvlačenja lanca. Spašen? :)
Ostala dva lančanika su dobri i na oko.

Ne bih sad da menjam pogon, ali ovaj predloženi Alivio u DE sa dostavom (DE) je ispod 60EUR. Predobra kupovina.
 
Da, upravo tako.

Inače, nema ni trunke uvlačenja lanca. Spašen? :)
Ostala dva lančanika su dobri i na oko.

Ne bih sad da menjam pogon, ali ovaj predloženi Alivio u DE sa dostavom (DE) je ispod 60EUR. Predobra kupovina.

U suštini, dok god dobro radi (ne proklizava pri vožnji i menjanju brzina, i ne uvlači lanac), računam da nema potrebe za zamenom. Jedino ako se planira neki dug put i slično, pa da se to uradi da kažem preventivno.

60 evra je dobra cena - isplati se više od zamene lančanika, osim ako su na postojećem pogonu druga dva kao novi.

Relja
 
Pogledah malo šta se nudi od lančanika na AE i nađoh ove dve ponude (uglavnom je ponuda identična, cene variraju):

Specifications:
Speed: 7-8-9-speed
Teeth: 48T
Material: Carbon Steel
Features:
100% Brand new.
Replace broken crankset.
High-strength aluminum alloy, high strength.
Applicable For SHIMANO 370 390 430 590, SLX XT and others 7/8/9-speed crankset.


Product parameters:
Model: DECKAS BCD104
Material: Aluminum alloy 7075
BCD: 104 mm
Select Teeth/Weight:40T(72g)/42T(84g)/44T(93g)/46T(105g)/48T(118g)
50T(130g)/52T(145g)
Compatibility:SH M370/M390/M430/M590/M610/M615/M670/M675/M770/M780/M78
5/M980/M640/M820
SR X5/X7/X9's 3X cranksets


Cene top, kvalitet upitan :) . Sudeći po ocenama, izgleda da je korektno.

Nađoh u ocenama i kupca koji je pazario 48T i nabacio ga na XT pogon:

1701163337902.png


Uvećana slika: https://ae01.alicdn.com/kf/A248884ccadd84ca0ad9582d1fb472ecba.jpg

Deluje da tu ima "mesa":

1701163976038.png

1701164052162.png


Verovatno budem naručio jedan komad za backup...
 
Pogledah malo šta se nudi od lančanika na AE i nađoh ove dve ponude (uglavnom je ponuda identična, cene variraju):

Specifications:
Speed: 7-8-9-speed
Teeth: 48T
Material: Carbon Steel
Features:
100% Brand new.
Replace broken crankset.
High-strength aluminum alloy, high strength.
Applicable For SHIMANO 370 390 430 590, SLX XT and others 7/8/9-speed crankset.


Product parameters:
Model: DECKAS BCD104
Material: Aluminum alloy 7075
BCD: 104 mm
Select Teeth/Weight:40T(72g)/42T(84g)/44T(93g)/46T(105g)/48T(118g)
50T(130g)/52T(145g)
Compatibility:SH M370/M390/M430/M590/M610/M615/M670/M675/M770/M780/M78
5/M980/M640/M820
SR X5/X7/X9's 3X cranksets


Cene top, kvalitet upitan :) . Sudeći po ocenama, izgleda da je korektno.

Nađoh u ocenama i kupca koji je pazario 48T i nabacio ga na XT pogon:

View attachment 125

Uvećana slika: https://ae01.alicdn.com/kf/A248884ccadd84ca0ad9582d1fb472ecba.jpg

Deluje da tu ima "mesa":

View attachment 126
View attachment 127

Verovatno budem naručio jedan komad...

Znaj da “narrow-wide” dizajn služi da oteža spadanje lanca na 1x sistemima. To na sistemima sa više prednjih lančanika smeta.
  • Otežava promenu brzine napred.
  • Otežava naleganje lanca ako ne sedne tačno spoljnim karikama na šire, a unutrašnjim na uže zube (to se menja u vožnji pri promenama brzina napred, dok je kod 1x sistema lanac napred uvek postavljen kako je bio pri montiranju, jer ne silazi sa prednjeg lančanika).
Relja
 
Hvala ti :) . Nisam to znao, preskočio u čitanju /ma nema šanse to da me pita u ovom roku/

Onda onaj prvi linkovani bi trebao biti OK? Tražio sam da mi pošalje sliku aktuelnog modela koji prodaje.
 
Hvala ti :) . Nisam to znao, preskočio u čitanju /ma nema šanse to da me pita u ovom roku/

Onda onaj prvi linkovani bi trebao biti OK? Tražio sam da mi pošalje sliku aktuelnog modela koji prodaje.

Ne znam kakvi su ti.
Nisam imao iskustva.

Koliko vidim na sajtu, po slikama i opisu, taj prvi deluje OK. Ali ne znam uživo kakav je.
 
Sinoć završio pakovanje bajsa i krenem da probam makinu, kad ono - preskače. Malo jače nagaziš i na nekim brzinama preskače. Odmah mi pala na pamet zadnja kaseta. Iskreno, nisam je nešto ni previše zagledao u toku cele igrarije sa sređivanjem bajsa. Lanac koji sam zamenio je bio baš istegnut, jako loš. Sa novim lancem preskače. Trebao sam verovatno i kasetu da promenim kad sam već sve loše zamenio. Evo par slika kasete:

SGCAM_20240414_110649067.webp


SGCAM_20240414_122401827.webp


SGCAM_20240414_120544372.webp


Vidi se lepo da su neki lančanici baš "naoštreni". Trenutna kaseta bi trebalo da je SORA 11-32T. Mislim da pazarim ALIVIO CS-HG400 11-32T 9 brzina. Trebalo bi da je OK.

 
A evo kako izgledaju pogonski:

SGCAM_20240414_110703980.webp


SGCAM_20240414_110717386.webp


SGCAM_20240414_111306541.webp


SGCAM_20240414_111324686.webp


SGCAM_20240414_111253387.webp


Već smo se dotakli ovog u ovog temi. Trebalo bi da su OK, a videću nakon promene kasete.

Pre svega imam pitanje oko prednjeg menjača, otud i par slika. Kao što se vidi, zazor između kaveza i najviših zuba je ~3mm. Ono što primećujem prilikom prebacivanja na najveći lančanik je nešto više "struganja" izmeu kaveza i lanca. Sad se iskreno ne sećam kako je bilo pre. Šta bi moglo da bude uzrok ovoga ili je to sasvim normalno? Prebacivanje lepo radi, lepo okida, ne misli se previše :).
 
A evo kako izgledaju pogonski:

View attachment 249

View attachment 250

View attachment 247

View attachment 248

View attachment 251

Već smo se dotakli ovog u ovog temi. Trebalo bi da su OK, a videću nakon promene kasete.

Pre svega imam pitanje oko prednjeg menjača, otud i par slika. Kao što se vidi, zazor između kaveza i najviših zuba je ~3mm. Ono što primećujem prilikom prebacivanja na najveći lančanik je nešto više "struganja" izmeu kaveza i lanca. Sad se iskreno ne sećam kako je bilo pre. Šta bi moglo da bude uzrok ovoga ili je to sasvim normalno? Prebacivanje lepo radi, lepo okida, ne misli se previše :).

Može biti nešto od sledećeg (jedno ne isljučuje ostale):
  • Ugao kaveza (trebalo bi da je paralelan sa lančanicima).
  • Zategnutost sajle i graničnici hoda kaveza.
    Kad se to optimalno podesi, menjač se pomeri taman koliko treba da promeni brzinu, da lanac kad je pozadi na najmanjem lančaniku (a napred na najvećem) ne struže o kavez, kao i da kavez ne gura lanac previše (da spadne sa spoljne strane lančanika, ili se previše nabija na lančanik i teže uzubi).
  • Visina menjača - idealno bi bilo da je na oko 1-2 mm od najviše tačke lančanika (proveriti duž celog obima lančanika/rotacije, pošto često nisu baš 100% simetrični).
Relja

P.S.
Pohabanost zadnjih lančanika dovoljna da nov lanac počne preskakati se ne vidi okom. Vidi se ako su baš ubijeni, ali ako su taman-za-preskakanje (a ništa preko toga), to se ne vidi.
Kod prednjih se vidi, tj. problemi se javljaju tek kada su zubi baš drasitčno pohabani. Isto važi i za "single-speed" lančanike (i prednje i zadnje u tom slučaju).
 
  • Ugao kaveza (trebalo bi da je paralelan sa lančanicima).

To je podešeno u dlaku :)

  • Zategnutost sajle i graničnici hoda kaveza.
    Kad se to optimalno podesi, menjač se pomeri taman koliko treba da promeni brzinu, da lanac kad je pozadi na najmanjem lančaniku (a napred na najvećem) ne struže o kavez, kao i da kavez ne gura lanac previše (da spadne sa spoljne strane lančanika, ili se previše nabija na lančanik i teže uzubi).

I to sam podesio. Sve je idealno. Ovde je kavez nešto uži, tako da recimo relacija najmanji napred-nazad ima struganja, a to je i upozorenje da neje dobro tako voziti :)
Nema ispadanja. Ukratko, pre postavljanja sajle gurnem kavez ka najvećem i podesim koliko da se vrati, toliko da lanac ne češe kad je na najmanjem napred i najvećem pozadi. Postavim sajlu, izmenjam ka najvećem i podesim toliko da ne češe kad je lanac pozadi na najmanjem i napred na najvećem. I to tako fino radi.

  • Visina menjača - idealno bi bilo da je na oko 1-2 mm od najviše tačke lančanika (proveriti duž celog obima lančanika/rotacije, pošto često nisu baš 100% simetrični).

Hajde uzeću sad da ga spustim na 1mm, max 2mm.
Duž cele linije kaveza on nije simetrično udaljen od zuba, takav je. Vidi se sa slika. Najniža tačka kaveza je iznad samog lančanika, po sredini vertikalno.
 
P.S.
Pohabanost zadnjih lančanika dovoljna da nov lanac počne preskakati se ne vidi okom. Vidi se ako su baš ubijeni, ali ako su taman-za-preskakanje (a ništa preko toga), to se ne vidi.
Kod prednjih se vidi, tj. problemi se javljaju tek kada su zubi baš drasitčno pohabani. Isto važi i za "single-speed" lančanike (i prednje i zadnje u tom slučaju).

Uz to, i čuje se drugačije, kao da krcka u toku okretanja. Baš sam se mislio gde sam zahebo stvar, da nije pogon jer sam njaga buđio... No dobro da je kaseta, ko zna koliko je to prošlo...
 
Bedak... Nabacio kasetu, opet preskače. Ovog puta samo na srednjem lančaniku pogona. Izgleda da je i on za zamenu. Na najvećem i najmanjem nema preskakanja. Sa gornjih slika srednjeg lančanika se može videti da zubi nisu baš toliko očajni... Ubiće me ovaj bajs :)
Srednji je 36T, BCD 104mm. Potraga, šta drugo.
 

Support BikeGremlin

Help BikeGremlin stay online with a Patreon donation:

Back
Top Bottom