Sora R3000 sa XTR M971

Support BikeGremlin

Help BikeGremlin stay online with a Patreon donation:

Damir

New member
Pozdrav,

imam MTB sa XTR M970 grupom i želja mi je promijeniti volan u cestovni (drop bar) sa time da zadržim stražnji mjenjač i kazetu. Stražnji mjenjač je M971, a kazeta je XT M770 11-32. Prednji lančanik je 30T (narrow wide) i naravno nemam prednji mjenjač. Koliko vidim prema "Compatibility" člancima jedina trenutno dostupna opcija su mi Sora R3000 ručke mjenjača. Jesam li nešto previdio? Hvala na pomoći!
 
Solution
Pozdrav,

imam MTB sa XTR M970 grupom i želja mi je promijeniti volan u cestovni (drop bar) sa time da zadržim stražnji mjenjač i kazetu. Stražnji mjenjač je M971, a kazeta je XT M770 11-32. Prednji lančanik je 30T (narrow wide) i naravno nemam prednji mjenjač. Koliko vidim prema "Compatibility" člancima jedina trenutno dostupna opcija su mi Sora R3000 ručke mjenjača. Jesam li nešto previdio? Hvala na pomoći!

Ćao Damire,

Ukratko:
Sora R3000 ručice će odgovarati.

Opširnije:
Shimano XTR RD-M971 je 9-fazni MTB zadnji menjač, i radiće sa ručicama koje su za do 9 brzina MTB, odnosno sa drumskim ručicama za do 9, kao i sa prvim 10-faznim serijama (pre Tiagra 4700 generacije) - dakle 10-fazni 105, Ultegra itd.

Bitno je da broj...
Pozdrav,

imam MTB sa XTR M970 grupom i želja mi je promijeniti volan u cestovni (drop bar) sa time da zadržim stražnji mjenjač i kazetu. Stražnji mjenjač je M971, a kazeta je XT M770 11-32. Prednji lančanik je 30T (narrow wide) i naravno nemam prednji mjenjač. Koliko vidim prema "Compatibility" člancima jedina trenutno dostupna opcija su mi Sora R3000 ručke mjenjača. Jesam li nešto previdio? Hvala na pomoći!

Ćao Damire,

Ukratko:
Sora R3000 ručice će odgovarati.

Opširnije:
Shimano XTR RD-M971 je 9-fazni MTB zadnji menjač, i radiće sa ručicama koje su za do 9 brzina MTB, odnosno sa drumskim ručicama za do 9, kao i sa prvim 10-faznim serijama (pre Tiagra 4700 generacije) - dakle 10-fazni 105, Ultegra itd.

Bitno je da broj brzina ručice odgovara broju brzina kasete (slično važi i za lanac - mora biti za onoliko brzina koliko ih ima kaseta, ili više).

Dakle, radiće lepo i sa Claris šamaraljkama (uz 8-faznu kasetu), dok su stare 10-fazne drumske šamaraljke loše rešene i to ne bih preporučio (ali radiće, ako se uzmu i 10-fazna kaseta i lanac).

Ako još neko ovo pročita (dolaskom preko Gugla, sa istim ili sličnim pitanjem):
Serija članaka o kompatibilnosti delova pogonskog sklopa bicikla (na našem jeziku).

Relja
 
Solution
Hvala Relja na brzom i detaljnom odgovoru. Javim kako je zamena prošla i kako na kraju sve skupa radi. Pogotovo u usporedbi sa XTR šifterom koji i nakon toliko godina radi besprekorno.
 
Pozdrav Relja,

malo se odužilo jer sam čekao da stignu kočnice. Malo me je brinulo kako će kočnice raditi jer disk kočnice generalno ne volim. Mehaničke koje sam isprobao su bile loše, hidraulika je PITA za servis, a za cestu (makadam) potpuno nepotrebna i samo se nadaš da će sve biti OK do kraja vožnje (ozbiljno treniranje živaca ako počnu strugat za vrijeme vožnje). Prije pojave diskova cviljenje smo vezali samo za jako loše kočnice, a sad je to kao normalno? Uglavnom, uzeo sam TRP Spyre i moram reći da sam prezadovoljan. Konačno mehanika koja odlično radi, a za podešavanje ti trebaju samo dva imbus ključa. Nisu jake kao hidraulika ali za predviđenu namjenu i više nego dovoljno.

Što se tiče Sora R3000 ručica mogu potvrditi da rade sa XTR mjenjačem ali ne potpuno bez problema. Kada podesim da optimalno mijenja u središnjem rasponu ostaje problem kod prebacivanja iz 1 u 2 te iz 9 u 8 brzinu. Većinom prebaci ali ne baš glatko. Je li moguće da Sora nema baš identično povlačenje kao XTR? Ili je do zadnjeg mjenjača? Ili se razmak zupčanika promijenio. Ako postoji, razlika je očito vrlo mala.
 
Pozdrav Relja,

malo se odužilo jer sam čekao da stignu kočnice. Malo me je brinulo kako će kočnice raditi jer disk kočnice generalno ne volim. Mehaničke koje sam isprobao su bile loše, hidraulika je PITA za servis, a za cestu (makadam) potpuno nepotrebna i samo se nadaš da će sve biti OK do kraja vožnje (ozbiljno treniranje živaca ako počnu strugat za vrijeme vožnje). Prije pojave diskova cviljenje smo vezali samo za jako loše kočnice, a sad je to kao normalno? Uglavnom, uzeo sam TRP Spyre i moram reći da sam prezadovoljan. Konačno mehanika koja odlično radi, a za podešavanje ti trebaju samo dva imbus ključa. Nisu jake kao hidraulika ali za predviđenu namjenu i više nego dovoljno.

Što se tiče Sora R3000 ručica mogu potvrditi da rade sa XTR mjenjačem ali ne potpuno bez problema. Kada podesim da optimalno mijenja u središnjem rasponu ostaje problem kod prebacivanja iz 1 u 2 te iz 9 u 8 brzinu. Većinom prebaci ali ne baš glatko. Je li moguće da Sora nema baš identično povlačenje kao XTR? Ili je do zadnjeg mjenjača? Ili se razmak zupčanika promijenio. Ako postoji, razlika je očito vrlo mala.

Ćao Damire,

Hvala na odvojenom vremenu za povratne informacije. :)

Odmah da odgovorim, redom:

Za kočnice: Avid BB7 su isto odlične mehaničke kočnice. Model BB7r je baš za drumske ručice kočnica ("šamaraljke").

Vezano za menjač:
(od poslednje stavke ka prvoj - ne znam zašto sam kontra pisao i razmišljao - dešava se :) )
  • Proverio bih sajle i bužire (da li su bužiri baš za menjače, tj. oni koji se ne sabijaju).
  • Da li je kuka menjača prava (to zna isto praviti problem da se ne može podesiti duž cele kasete sve kako treba).
  • Naravno, vredi proveriti i luft u samom menjaču, kao i pohabanost lanca.
  • Verovatno bih prvo proverio šrafove za podešavanje hoda menjača ("H" i "L" šrafovi).
9-fazni Shimano MTB menjači rade OK sa 9-faznim Shimano šamaraljkama. Barem oni koje sam imao prilike probati.

Ovde sam detaljno objasnio štelovanje menjača:


Relja
 
BB7 su dugo bile najbolje mehaničke kočnice ali im je (veliki) problem bio jedan fiksni klip. TRP je to odlično riješio i razlika je velika.

Vezano za mjenjač:

- sajla je nova, a bužiri su Nokon Konkavex (bolje ne može)
- kuka nije svinuta
- mjenjač je u jako dobrom stanju ali lanac i kazeta su napola istrošeni
- L/H šarafi su dobro podešeni

Čini se da mjenjač ima veći "hod" nego bi trebao jer ako se npr. podesi tako da jedva prebacuje sa 11T zupčanika na 12T i 14T (odnosno mjenjač se ne pomakne dovoljno da bi bio točno iznad njih) onda kada bi trebao biti na predzadnjem 28T zupčaniku mjenjač se već toliko približio 32T zupčaniku da pokušava prebaciti na njega. Išao sam mjeriti koliko povlači XTR mjenjač i prvo sam se začudio jer ukupno povlači 22mm što bi ispalo 22/8=2,75mm, a to je više nego što navodiš u članku (2.5mm). No zapravo treba mjeriti pojedinačna povlačenja i onda ispadne 3.5 + 6 * 2.5 + 3.5. Za Soru sam isto izmjerio 22mm ukupno ali nisam mjerio pojedinačno no čini se da nema taj isti uzorak povlačenja kao XTR i to bi mogao biti problem. To bi onda značilo da Sora i XTR stražnji mjenjači ipak imaju malo drugačiji odnos pomicanja iako su oba kao 1:2 odnosno 1:1.7.

Sličan problem:
 
BB7 su dugo bile najbolje mehaničke kočnice ali im je (veliki) problem bio jedan fiksni klip. TRP je to odlično riješio i razlika je velika.

Vezano za mjenjač:

- sajla je nova, a bužiri su Nokon Konkavex (bolje ne može)
- kuka nije svinuta
- mjenjač je u jako dobrom stanju ali lanac i kazeta su napola istrošeni
- L/H šarafi su dobro podešeni

Čini se da mjenjač ima veći "hod" nego bi trebao jer ako se npr. podesi tako da jedva prebacuje sa 11T zupčanika na 12T i 14T (odnosno mjenjač se ne pomakne dovoljno da bi bio točno iznad njih) onda kada bi trebao biti na predzadnjem 28T zupčaniku mjenjač se već toliko približio 32T zupčaniku da pokušava prebaciti na njega. Išao sam mjeriti koliko povlači XTR mjenjač i prvo sam se začudio jer ukupno povlači 22mm što bi ispalo 22/8=2,75mm, a to je više nego što navodiš u članku (2.5mm). No zapravo treba mjeriti pojedinačna povlačenja i onda ispadne 3.5 + 6 * 2.5 + 3.5. Za Soru sam isto izmjerio 22mm ukupno ali nisam mjerio pojedinačno no čini se da nema taj isti uzorak povlačenja kao XTR i to bi mogao biti problem. To bi onda značilo da Sora i XTR stražnji mjenjači ipak imaju malo drugačiji odnos pomicanja iako su oba kao 1:2 odnosno 1:1.7.

Sličan problem:

Ovi simptomi mi zvuče kao kriva kuka (ili da točak nije legao do kraja u dropove i stoji malo ukrivo). Po cenu da je suvišno pitanje: Je li kuka merena alatom za merenje (i ispravljanje kuke)? Golim okom se to često ne vidi (tj. vidi se ako je ekstremno krivo).

Drugi slučaj sa tim simptomom je kada se koriste bužiri kočnice za menjač (pošto se oni sabijaju i šire).
Standardi bužira menjača i kočnica

Treći "osumnjičeni" mi je "B-šraf" - tj. proverio bih da li, kada se prebaci na najveći lančanik pozadi, gornja rolnica menjača stoji na par mm od najvećeg lančanika (bez da je prenisko, ili da udara o njega).

Princip koji si koristio za merenje je po meni ispravan (i rezultati u mojim tabelama su aproksimacije, radi, prvenstveno mog, lakšeg poređenja i snalaženja, kao i nemogućnosti dovoljno preciznog merenja pojedinačnih klikova).

Trenutno nemam 9-fazni Shimano drumski šifter pri ruci da testiram, ali koliko znam, oni rade OK sa 9-faznim Shimano MTB menjačima. Nije nemoguće da postoje kombinacije koje ne rade lepo, ali prvenstveno sumnjam na tehničko stanje i podešavanje. Opet, ako je kuka izmerena i prava, sve stoji čvrsto ušrafljeno, menjač nema lufta, bužiri su dobri (baš za menjač) i dobro rutirani, B-šraf je optimalno podešen - onda ostaje jedino logično objašnjenje da menjač nije kompatibilan i to je za mene nova informacija.

Relja
 
Svi djelovi stigli ali sam prvo zamijenio samo stražnji mjenjač i odma je sve bilo jasno. Očito postoji mala razlika u odnosu pomicanja između XTR M970 i Sora R3000 sistema. Nije da se baš ne mogu međusobno kombinirati (prošao nekih 200km) ali radi stvarno loše. Ako se podesi da radi dobro na jednom kraju zupčanika onda su praktički neupotrebljiva dva zupčanika na drugom kraju. U svakom slučaju ne mogu preporučiti takvu kombinaciju. Inače, R3000 radi dobro i to sa starom kazetom i lancem (prema Stravi cca 7000km), a na proljeće stavljam nove pa će biti još bolje.

Usput sam primijetio još dvije stvari. Opruga XTR mjenjača (koja ga vraća na najmanji zupčanik) je nešto slabija od Sore (moguće da je oslabila s godinama) ali to sigurno nije razlog zašto Sorine ručice pomiču XTR mjenjač malo više od 4.35mm. Drugo, sajla koja je došla sa Sorom je debljine 1.2mm dok sam sa XTR-om dobio teflonom prevučenu debljine 1.1mm. Nokon bužir koristi teflonsku cijev koja je neprekinuta od ručice do mjenjača što je odlično za zaštitu od vanjskih utjecaja ali treba i kvalitetnu (barem poliranu) 1.1mm sajlu.
 

Adverts

Back
Top Bottom