Bicikl – koliko brzina? - komentari članka

Status
Not open for further replies.

BikeGremlin

Administrator
Staff member
Kako bih izbegao da stranice budu kilometrima dugačke, ali i sačuvao korisna pitanja i odgovore koje sam tokom vremena dobijao i davao, odlučio sam kopirati komentare sa sajta na forum - i "premestiti" dalje diskusije ovde.

Ovo su komentari vezani za članak:
Bicikl – koliko brzina?

Ova tema je zaključana za nove komentare

Ako ovde niste našli odgovor na svoje pitanje, otvorite novu temu sa svojim pitanjem/problemom, u odgovarajućoj sekciji foruma (ovo je sekcija Pogonski sklop (lanci, kasete, lančanici)).

Relja
 
Last edited:
  1. Dejan
    19/11/2015 u 16:19
    Dali moze kaseta 10brzina na nablu 9 brzina??
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      20/11/2015 u 08:03
      Može, s tim što se mora staviti podloška (spejser) širine 1 mm pre same kasete. Obično stiže sa kasetom. Spejser je neophodan pošto je 10fazna kaseta uža od 9fazne, pa je bez podloške ne bi mogao zategnuti šraf za fiksiranje kasete (lockring, što bi rekli Englezi).
      Ovako to otprilike izgleda:
      http://www.tririg.com/articles/2013...view/650/2013_06_Mavic_CXR_60_80_Review_7.jpg
  2. f797502a9052235d52c95a61d1403b8b.jpg

    Dusan
    23/05/2016 u 00:12
    Sta mislite o Avenueu airbase biciklu i njrgovom prenosu 1×9? Unapred hvala.
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      23/05/2016 u 09:56
      Taj bicikl ima “aerodinamični” ram. Aero ram na biciklu koji nije za pistu/hronometar, pa čak ni drumaš, već s ravnim (uzdignutijim) kormanom u velikoj meri gubi smisao.
      Brzine 1×9 pružaju dosta ograničen raspon od najbrže do najsporije. Sami stepeni prenosa se mogu gusto poslagati, ako se stavi “drumska” kaseta pozadi, a mogu biti i nešto šireg opsega ako se stavi MTB.
      Ako je vozač u formi, moći će se voziti svuda bajs. Napred se stavi pogon sa 40ak zuba. Nešto lakši prenos može se dobiti zamenom zadnjeg menjača nekim MTB menjačem dužeg kaveza (Shimano SGS MTB menjač od 6 do 9 brzina) i stavljanjem MTB kasete 11-34 zuba. Sva je prilika da će OK raditi i ako se ostavi postojeći drumski menjač, samo da se B-šraf zavrne do kraja, ili zameni dužim ako treba, ili postojeći uvrne s kontra strane, da glava šrafa pomera menjač dovoljno daleko da može da nabaci lanac na najveći zupčanik pozadi (treba da je gornji točkić menjača na nekih 3-5 mm ispod najvećeg zupčanika pozadi kad se tu lanac prebaci).
      Ja bih sebi pre uzeo 3×8, nego 1×9.
    • f797502a9052235d52c95a61d1403b8b.jpg

      Dusan
      23/05/2016 u 15:27
      Hvala na odgovoru. Mene privlaci sam izgled bicikla, nisam u nekoj formi. Vozio bih je najduze 20-ak km dnevo, i uglavnom po ravnom terenu. Razmisljam se izmedju pravog drumasa i ovog navedenog bicikla. Nisam u mogucnosti da isti probam zato sto je relativno daleko od mene, pa me je zato po malo strah. Zanima me i da li uopste ima delova za nju kad nesto crkne.
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      23/05/2016 u 21:21
      Sve sem kočnica mi deluje prilično standardno, jedino za njih nisam siguran da će se moći naći delovi kod nas u radnjama. To su kočnice nalik doboš kočnicama, koje imaju u sebi pakne koje se troše. Moraju se redovno podmazivati (ove kočnice se podmazuju). Stavljanje drugačije prednje kočnice će možda tražiti zamenu viljuške (ne vidim kakve nosače ima na sebi za druge tipove kočnica, verovatno nikakve). Dok za zadnju nisam siguran kako bi se moglo rešiti.
      O tim kočnicama:
      http://www.sheldonbrown.com/rollerbrakes.html
      Za ravno će te brzine biti super.
      Za vožnju po ravnom, asfaltom, van grada, drumski korman velikom broju ljudi više odgovara, ali i bajsevi sa ravnim kormanom su sasvim OK.
    • f797502a9052235d52c95a61d1403b8b.jpg

      Dusan
      23/05/2016 u 23:42
      Hvala puno druze. Mislim da cu na kraju ipak odustati od tog bicikla. Predpostavio sam da ce biti komplikovano dolaziti do deliva. Ipak se odlucujem za neki drumski Trek. 🙂
  3. 8f47a3b52f17788dd047f02dfb527820.jpg

    Stojnic Aleksandar
    19/09/2016 u 13:47
    Koliko brzina je najbolje da se stavi na bicikl 24, 27, ili 30 i koje su razlika mane i prednosti.Hvala unapred
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      19/09/2016 u 14:26
      Ovaj članak detaljnije objašnjava stepene prenosa:
      https://bicikl.bikegremlin.com/178/stepen-prenosa-bicikla-brzine/
      Ukratko:
      1) 24, ili 30 brzina je više marketinški termin. Postoji određeni broj zupčanika pozadi i napred. Mnogi prenosni odnosi i kombinacije se dupliraju (u linku iznad objašnjeno).
      Na primer bicikl koji ima pogon 28-38-48 i pozadi kasetu za zupčanicima od 11 do 32 zuba, često bude reklamiran kao da ima 3 x (broj zadnjih zupčanika) brzina. U stvari, kombinacija 28-14 je ista kao i 38-19 i 48-24. Samo je pitanje u kojoj kombinaciji je lanac manje iskošen i da li sledi uspon, ili nizbrdica, pa se spram toga bira željeni prednji lančanik koji se koristi u kombinaciji.
      2) Ostaje pitanje koliko lančanika napred, koliko pozadi. Prednji lančanici određuju ukupan raspon prenosnih odnosa. Samo jedan daje samo jedan prenosni odnos. Dva, makar i velikog raspona, daju nešto širi raspon (tipa moderni kompakt pogoni 34-50). Tri daju najveći raspon, uz umerene skokove u broju zuba između susednih prednjih lančanika (npr 50-39-30).
      Zadnji zupčanici daju veću gustinu, tj. manje skokove između susednih prenosnih odnosa. Ako ih ima manje, recimo 6-7, onda se mora birati između većeg raspona (11-32), i gusto poređanih prenosnih odnosa, sa po jednim-dva zuba razlike (npr 14-24, sa rasporedom 14-15-16-18-20-24).
      Kasete sa više zupčanika omogućavaju gušće poslagane brzine, veći raspon, a često i jedno i drugo (kod 11, ili 12 zupčanika pozadi).
      Mana više brzina je viša cena i manja robusnost samog sistema.
      Prednost je brže menjanje brzina i gušći prenosni odnosi.
    • Stojnic Aleksandar
      19/09/2016 u 18:26
      Imam scott voltage yz0 počeo sam ga sklapati u delovima i došao san do menjača kupio sam pogon 44 32 22 sa biciklom iđem na downhill i skačem sa njim radim trikove (po gradu) i dalje ne mogu da sw odlučim koliko brzina da imam.
      Voleo bih da imam 30 najverovatnije iz razloga što dobro zvuči al sam čuo da sw kaseta može zabiti u freewheel i da se lanac brže troši jer je tanji i veće sh šanse da menjač pogreši jer je mali raspon izmedju zupčanika.
      I da sta vi mislite za ovaj stil vožnje koliko brzina bi bilo bolje.
    • Relja
      19/09/2016 u 20:28
      Dobra, nova Shimano zadnja nabla ima dosta tvrd nosač. Zabijanje zupčanika je izraženije kod nabli od aluminijuma – superlakih.
      Takođe, mnogi proizvođači iz tog razloga kače najveća tri zupčanika na jedan kavez, a naredna dva na drugi, pa je opterećenje malo bolje raspoređeno.
      Zbog toga se ne bih previše brinuo zbog problema usecanja zupčanika. Mada je sa manje od 10 brzina taj pritisak bolje raspoređen i svakako jedna briga manje.
      Greške menjača. Kod drumskog desetofaza starije generacije (do 4700 Tiagra serije iz poslednje godine) taj problem je bio dosta izražen. Mali raspon između zupčanika, uz izuzetno kratak hod sajle pri svakoj promeni brzine.
      Na MTB sistemima, kao i na novijim drumskim sistemima, problem (pre)kratkog hoda sajle je rešen. Ipak, i dalje ostaje činjenica: što više brzina, to više zupčanika na istoj širini, tj. to su gušće poređani. Gusto poređani zupčanici pružaju menjaču veoma malu marginu za grešku. Svaka zakrivljenost kuke menjača, ili luft u kavezu se više odražavaju na preciznost menjanja brzina.
      Moj neki savet za broj brzina je – najmanje što zadovoljava potrebe je najbolje. Neko voli da ima po jedan zub razlike na kaseti, da budu što manji skokovi – ako je to prioritet, onda 10, 11 brzina. Ukoliko to ne smeta, onda je kaseta sa 8 brzina verovatno najbolji odnos uloženo-dobijeno. Mada lično najviše volim 7 faz – još veći razmak između zupčanika, još jeftiniji delovi, a minimalan kompromis u broju brzina (često kaseta bude ista kao takva 8fazna, samo bez najmanjeg zupčanika).
      Još jedna stvar: oprema više klase se ne pravi i teško se nalazi za manje brzina. Ako je mala težina i visoka klasa opreme prioritet, onda je teško to postići sa manje od 10 brzina pozadi. Ako to ne smeta, onda svakako, barem po mojim kriterijumima i ukusu, manje je više. 🙂
      Trošenje lanca.
      Što više zupčanika pozadi, to su skuplji i lanci i zupčanici. Razlika u brzini habanja nije tolika, kolika je razlika u ceni pri zameni (uz sličan vek trajanja).
  4. 70c1d41cc8ffb7aadcbb78a5d5fd16f2.jpg

    Kamikaza90
    13/01/2017 u 13:01
    Evo ovako,imam na mom biciklu kasetu 30-11,8 brzina.Hteo bih da stavim 36-11,9 brzina,ali da izbacim najmanji zupcanik,tako da ostane 8 brzina.Jel to moguce i kakve bih probleme imao?Na mojoj kaseti imam spejsere izmedju svakog zupcanika,tako da bih mozda mogao njih iskoristiti za kombinaciju sa novom kasetom.
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      14/01/2017 u 00:36
      Nekoliko problema:
      1) Najmanji zupčanik je istovremeno i onaj koji je nazubljen za locknut. Ako se on izbaci, neće moći da se “zabravi” kaseta. Može se izbaciti najveći zupčanik. Ako se izbaci neki od “između” zupčanika, menjanje brzina će biti malo sporije zbog remećenja “hyperglide” rasporeda zuba na susednim lančanicima kasete.
      2) 9 fazna kaseta ima nešto uže zupčanike od 8 fazne. Razlika je mala, ali posle nekoliko zupčanika u nizu, akumuliraće se “smicanje” u odnosu na projektovani položaj svakog zupčanika. Spejseri sa osmofazne kasete će se svakako morati koristiti, jer su oni na devetofaznoj kaseti previše uski.
      Ovde su objašnjene razlike i moguće kombinacije:
      https://bicikl.bikegremlin.com/1411/kompatibilnost-kaseta-bicikla/
      https://bicikl.bikegremlin.com/1435/kompatibilnost-zadnje-nable-bicikla/
    • 70c1d41cc8ffb7aadcbb78a5d5fd16f2.jpg

      Kamikaza90
      14/01/2017 u 10:12
      Puno hvala na odgovoru.Ipak cu ja morati preci na celi grupu sa 9 brzina.Ili bih prvo probao samo sa ubacivanjem najveceg zupcanika od 9 brzina na moju kasetu,pa ako ne bude dobro radilo,zamenicu kompletnu grupu.Jos jednom,hvala na odgovoru.
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      14/01/2017 u 13:08
      Ako je cilj dobiti dovoljno “spor” prenos, moj predlog bi bio razmatranje zamene pogona, nekim sa manjim lančanicima, i to u tripl (3x) varijanti.
      Tipa 22-32-44. Zahvalnije rešenje od “tanjirače” 🙂 na zadnjem točku.
  5. 70c1d41cc8ffb7aadcbb78a5d5fd16f2.jpg

    Kamikaza90
    14/01/2017 u 14:24
    Bas taj pogon i imam.I opet mi je potreban jos sporiji prenos.Imam ovamo nekoliko brda,gde moram da preguram bicikl,a meni se bas i ne gura,radije bih da prevezem ta brda.
 
  1. dinaroid
    18/05/2018 u 22:14
    Pozdrav!
    Godinama vozim bajk sa klasicnim osmofaz pogonom,42,32,22 napred 11-32 nazad,90% voznji je van asfalta,po sumskim putevima . trudim se da bicikl stalno prilagodjavam sebi,odnosno svojim potrebama i mogucnostima… Nosim se sa idejom da pogon prepravim na 2×8 ,napred bi stavio 38 zuba ostavio 22 ( ili stavio 24 ), a 42 bi izbacio …Interesuje me vase misljenje o ovoj ideji,kako bi sve to uticalo na habanje lanca i kasete i da li to uopste ima smisla ?
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      18/05/2018 u 22:26
      To mora korisnik za sebe proceniti koliko ima smisla. Izgubiće se raspon prenosnih odnosa. Dobiće se nešto na jednostavnosti menjanja brzina – lanac će biti manje ukršten u ekstremnim pozicijama, tj. kad je i napred i nazad na malom, odnosno na velikom u obrnutoj kombinaciji. Ovo drugo je važnije za neko trkanje, ne verujem da puno znači u rekreativnoj vožnji, ali jeste blaga prednost.
      Naravno, ostaje pitanje raspoloživih prenosnih odnosa – tu uglavnom ljudi znaju za sebe šta im više odgovara. Ne košta previše da se proba. Lično više volim tripl, pogotovo na planinskim biciklima.
  2. f711e170de1d9883deb788c5b653b747.jpg

    dinaroid
    18/05/2018 u 22:33
    Hvala na brzom odgovoru!
    Vase misljenje u vezi malog zupcanika,ostaviti 22 ili ici na 24 ( 26 ) ?
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      18/05/2018 u 22:57
      Individualno je, mada razlika između 22 i 24 nije prevelika. Veliki može biti za (najviše) 16, ili manje zuba veći od malog. Tako da je i to ograničenje pri izboru.
  3. f711e170de1d9883deb788c5b653b747.jpg

    dinaroid
    10/06/2018 u 21:55
    Odradio sam konverziju na 2×8 , napred 36-22t ,nazad 11-32t, napravio sam stotinak km,zadovoljan sam sa prenosnim odnosima,ali imam problem, ne mogu nastelovati prednji menjac ,cesto se desi kad prebacim sa malog na veliki lancanik da lenac preleti i spadne,ako ogranicim hod onda ne prebacuje lepo…Nasao sam povoljno ,menjac SLX FD M665 za 2×9,da li bi to bolje radilo u ovoj kombinaciji ili da ipak ostavim moj 3x menjac a da podesavanje prepustim nekom sa vise iskustva ?
  4. f711e170de1d9883deb788c5b653b747.jpg

    dinaroid
    10/06/2018 u 23:04
    Hvala,imam jos jedno pitanje;tripl je bio sa najvecim lancanikom 42t,duzina lanca je ostala ista.da li je potrebno da ga skracujem ?
  5. 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

    Relja
    10/06/2018 u 23:10
    Optimalna dužina lanca će se smanjiti, ovde je objašnjeno:
    https://bicikl.bikegremlin.com/743/odredivanje-duzine-lanca-za-bicikl-sa-menjacem/
    U praksi to ne mora da smeta, možda čak ni da se oseti – veći je problem ako je lanac puno duži, ili za nijansu prekratak (kao što je i objašnjeno u linkovanom članku).
 
Status
Not open for further replies.

Adverts

Back
Top Bottom