Mehaničke kočnice bicikla – princip rada - komentari članka

  1. igorNS
    27/07/2016 u 06:19
    ciao, eeee….svidja mi se ovo za kocnice,
    msm svidja mi se ceo projekat
    al ovo za kocaje posebno
    imam nekoliko pitanja
    prvo: vezano za fotku V-BRAKE i CANTILEVER
    ove oznake A, B i C mi deluju zbunjujuce u odnosu na ono a i b iz poglavlja a)
    ako sam dobro shvatio poluga a je zapravo dimenzija A odnosno od pina do pakne
    dok je poluga b zapravo A+B odnosno od pina do vrha kraka kod V-brakea
    i A+C (tj neki koren iz kvadrata) odnosno od pina do mesta kacenja kod cantilevera
    drugo: (sve ovo polazim od pravilno podesenih kocnica) vezano za tekst ispod slike
    kako mislis da moze da se podesava mehanicka prednost kod cantilevera promenom duzine i ugla sajli? Ne secam se da je to proizvoljni element. Koliko se secam ugao izmedju dva kraka treba bude 90 stepeni u trenutnu kad pakne/plocice dodiruju kocionu povrsinu. U slucaju kao sa slike kociona sajla putuje pravo kroz onaj okrugli razdelnik i kroz parce buzira neprekidno do vijka za stezanje a duzina tog parceta buzira odgovara duzini sajlice koja se kaci na levi krak celjusti (na slici) i msm da tu nema ni promene ugla ni duzine sajle. Za razlicite sirine ramova/vila Shimano je imao sajlice razlicitih duzina sa oznakama A, B i C
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      27/07/2016 u 06:41
      Za crtež: koliko se ja razumem ispravno si shvatio. To je najtačnije, puno objašnjenje.
      Da se ne bi previše komplikovalo, suština je da što duži deo iznad pakne (u odnosu na deo pre nje), to je jača poluga (srazmerno).
      Preporučeni ugao jeste 90 stepeni i tada je uticaj tog dela sistema na mehaničku prednost 1, tj. neutralan. Ugao je preporučen i zbog optimalnog rastojanja sajle od točka u različitim položajima tada. Ipak, nije uklesano u kamenu i može se menjati.
      Otprilike formula je 1/(sinus tog ugla) – što za ugao od 0 stepeni daje BESKONAČNU mehaničku prednost. 🙂
      Naravno, to utiče na ukupan hod ručice i rastojanje sajle od točka, tako da se u praksi može igrati sa uglom do nekih 60ak stepeni.
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      19/11/2016 u 07:14
      Članak o podešavanju cantilever kočnica izaći će 5. januara 2017. 🙂
  2. 79a478e056a1b14f45f95c2ae7339cbe.jpg

    Pedja
    22/08/2016 u 20:50
    štovani gosn autore,
    more li vas se zamolit za neki video tutorijal podešavanja v brake kočnica 😀 kako ih podesiti kada je potrebno previse dubok potez rucice napraviti da bi uhvatili paknovi
  3. 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

    Relja
    11/03/2018 u 06:47
    Nisam stigao ranije – uglavnom iz tehničkih razloga, ali video o podešavanju V-brejk kočnica treba još da se montira i biće na BikeGremlin Youtube kanalu. 🙂
  4. bd63c4d95dc0496bd10bb121af847580.jpg

    djokica54
    31/01/2020 u 09:43
    Relja
    Vredi li ovo stavljati na bajs, najvise zbog cene, a celicne su?
  5. bd63c4d95dc0496bd10bb121af847580.jpg

    djokica54
    31/01/2020 u 09:44
    Izvini:
    http://www.fanaticsport.rs/proizvodi/biciklizam/set-kocnica-v-brake-avid-sd3/
 
  1. bezrabotni
    31/07/2020 u 10:36
    Poštovani Relja,
    Video sam ovu varijantu v-brake pakne na caliper kočnice:
    https://www.sheldonbrown.com/home-drop.html.
    Da li ove pakne poboljšavaju kočenje (veća površina trenja)?
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      31/07/2020 u 10:56
      Osnovna stvar iz fizike je: “trenje ne zavisi od dodirne površine”.
      U ovom slučaju, mogu samo pretpostaviti razlog korištenja pakni za “V-brake” kočnice: bile su dosutpne. Naime, te Kool Stop, model “Salmon” pakne su među najboljim, pogotovo kada je kiša.
      Inače super fora za rešavanje problema dohvata čeljusti – Šeldon je legenda. 🙂
  2. 3aed58bdabba1bf25b9366e9ccd7076b.jpg

    bezrabotni
    31/07/2020 u 14:36
    Učili su nas tom pojednostavljenom modelu, po kom trenje ne zavisi od veličine površine kontakta i ne zavisi od brzine klizanja, ali noviji modeli kažu da je sila trenja srazmerna realnoj dodirnoj površini i da za neke materijale (npr. čelik) sila trenja opada sa porastom brzine klizanja.
    U svakom slučaju interesantna ideja sa paknama. I definitivno je legenda 🙂.
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      31/07/2020 u 15:50
      Da, u praksi postoje varijacije vezano čak i za temperaturu, prisustvo vode i sl.
      Ali u ovom slučaju veličina pakni nije od nekog uticaja na kočionu silu, puno je važniji sastav pakni.
      Dobra stvar su i oni nosači pakni, gde se pakne samo umetnu, kao ulošci – pošto omogućavaju da cela konstrukcija bude nešto kruća, a bez da pakne moraju biti previše tvrde. Prikazao sam taj tip nosača u ovom videu, na 10:42:
      Podešavanje V-brake kočnica i zamena pakni
  3. 8e221bc334b448ccd26a02bf84c39fc0.jpg

    Luka
    07/06/2022 u 23:16
    Pozdrav,zanima me jedna stvar kupio sam skoro super bajs sa hidrauličnim kočnicama,zanima me kada ih je potrebno ozračiti i sipati novo ulje u njih,video sam tome ogledao ali nisi naglasio to što me zanima.
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      08/06/2022 u 07:30
      Ćao Luka,
      Poželjno bi bilo na dve godine (ne smeta ako je češće).
      Ako su pakne pri kraju, ima smisla uraditi zamenu kočione tečnosti kada se menjaju pakne (ali opet, ne bih preporučio da se čeka 3-4 godine za zamenu).
 
Back
Top Bottom