Kako bih izbegao da stranice budu kilometrima dugačke, ali i sačuvao korisna pitanja i odgovore koje sam tokom vremena dobijao i davao, odlučio sam kopirati komentare sa sajta na forum - i "premestiti" dalje diskusije ovde.
Ako ovde niste našli odgovor na svoje pitanje, otvorite novu temu sa svojim pitanjem/problemom, u odgovarajućoj sekciji foruma (ovo je sekcija Kočnice i ručice kočnica).
igorNS 27/07/2016 u 06:19
ciao, eeee….svidja mi se ovo za kocnice,
msm svidja mi se ceo projekat
al ovo za kocaje posebno
imam nekoliko pitanja
prvo: vezano za fotku V-BRAKE i CANTILEVER
ove oznake A, B i C mi deluju zbunjujuce u odnosu na ono a i b iz poglavlja a)
ako sam dobro shvatio poluga a je zapravo dimenzija A odnosno od pina do pakne
dok je poluga b zapravo A+B odnosno od pina do vrha kraka kod V-brakea
i A+C (tj neki koren iz kvadrata) odnosno od pina do mesta kacenja kod cantilevera
drugo: (sve ovo polazim od pravilno podesenih kocnica) vezano za tekst ispod slike
kako mislis da moze da se podesava mehanicka prednost kod cantilevera promenom duzine i ugla sajli? Ne secam se da je to proizvoljni element. Koliko se secam ugao izmedju dva kraka treba bude 90 stepeni u trenutnu kad pakne/plocice dodiruju kocionu povrsinu. U slucaju kao sa slike kociona sajla putuje pravo kroz onaj okrugli razdelnik i kroz parce buzira neprekidno do vijka za stezanje a duzina tog parceta buzira odgovara duzini sajlice koja se kaci na levi krak celjusti (na slici) i msm da tu nema ni promene ugla ni duzine sajle. Za razlicite sirine ramova/vila Shimano je imao sajlice razlicitih duzina sa oznakama A, B i C
Relja 27/07/2016 u 06:41
Za crtež: koliko se ja razumem ispravno si shvatio. To je najtačnije, puno objašnjenje.
Da se ne bi previše komplikovalo, suština je da što duži deo iznad pakne (u odnosu na deo pre nje), to je jača poluga (srazmerno).
Preporučeni ugao jeste 90 stepeni i tada je uticaj tog dela sistema na mehaničku prednost 1, tj. neutralan. Ugao je preporučen i zbog optimalnog rastojanja sajle od točka u različitim položajima tada. Ipak, nije uklesano u kamenu i može se menjati.
Otprilike formula je 1/(sinus tog ugla) – što za ugao od 0 stepeni daje BESKONAČNU mehaničku prednost.
Naravno, to utiče na ukupan hod ručice i rastojanje sajle od točka, tako da se u praksi može igrati sa uglom do nekih 60ak stepeni.
Relja 19/11/2016 u 07:14
Članak o podešavanju cantilever kočnica izaći će 5. januara 2017.
Pedja 22/08/2016 u 20:50
štovani gosn autore,
more li vas se zamolit za neki video tutorijal podešavanja v brake kočnica kako ih podesiti kada je potrebno previse dubok potez rucice napraviti da bi uhvatili paknovi
Relja 11/03/2018 u 06:47
Nisam stigao ranije – uglavnom iz tehničkih razloga, ali video o podešavanju V-brejk kočnica treba još da se montira i biće na BikeGremlin Youtube kanalu.
Relja 31/07/2020 u 10:56
Osnovna stvar iz fizike je: “trenje ne zavisi od dodirne površine”.
U ovom slučaju, mogu samo pretpostaviti razlog korištenja pakni za “V-brake” kočnice: bile su dosutpne. Naime, te Kool Stop, model “Salmon” pakne su među najboljim, pogotovo kada je kiša.
Inače super fora za rešavanje problema dohvata čeljusti – Šeldon je legenda.
bezrabotni 31/07/2020 u 14:36
Učili su nas tom pojednostavljenom modelu, po kom trenje ne zavisi od veličine površine kontakta i ne zavisi od brzine klizanja, ali noviji modeli kažu da je sila trenja srazmerna realnoj dodirnoj površini i da za neke materijale (npr. čelik) sila trenja opada sa porastom brzine klizanja.
U svakom slučaju interesantna ideja sa paknama. I definitivno je legenda .
Relja 31/07/2020 u 15:50
Da, u praksi postoje varijacije vezano čak i za temperaturu, prisustvo vode i sl.
Ali u ovom slučaju veličina pakni nije od nekog uticaja na kočionu silu, puno je važniji sastav pakni.
Dobra stvar su i oni nosači pakni, gde se pakne samo umetnu, kao ulošci – pošto omogućavaju da cela konstrukcija bude nešto kruća, a bez da pakne moraju biti previše tvrde. Prikazao sam taj tip nosača u ovom videu, na 10:42: Podešavanje V-brake kočnica i zamena pakni
Luka 07/06/2022 u 23:16
Pozdrav,zanima me jedna stvar kupio sam skoro super bajs sa hidrauličnim kočnicama,zanima me kada ih je potrebno ozračiti i sipati novo ulje u njih,video sam tome ogledao ali nisi naglasio to što me zanima.
Relja 08/06/2022 u 07:30
Ćao Luka,
Poželjno bi bilo na dve godine (ne smeta ako je češće).
Ako su pakne pri kraju, ima smisla uraditi zamenu kočione tečnosti kada se menjaju pakne (ali opet, ne bih preporučio da se čeka 3-4 godine za zamenu).
Ako ovde niste našli odgovor na svoje pitanje, otvorite novu temu sa svojim pitanjem/problemom, u odgovarajućoj sekciji foruma (ovo je sekcija Kočnice i ručice kočnica).