Montažne paste - komentari članka

Status
Not open for further replies.

BikeGremlin

Administrator
Staff member
Kako bih izbegao da stranice budu kilometrima dugačke, ali i sačuvao korisna pitanja i odgovore koje sam tokom vremena dobijao i davao, odlučio sam kopirati komentare sa sajta na forum - i "premestiti" dalje diskusije ovde.

Ovo su komentari vezani za članak:
Montažne paste

Ova tema je zaključana za nove komentare

Ako ovde niste našli odgovor na svoje pitanje, otvorite novu temu sa svojim pitanjem/problemom, u odgovarajućoj sekciji foruma (ovo je sekcija Ulja, masti, lubrikanti).

Relja
 
Last edited:
  1. Miloš
    01/11/2019 u 17:59
    Pretpostavljam da u slučaju različitih materijala u spoju (karbon šticna/alu ram) treba stavljati pastu za karbon, ali da li stavljati pastu uopšte u takvom slučaju?
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      01/11/2019 u 19:18
      Bolje da – u izvesnoj meri usporava pojavu galvanske korozije i svakako pomaže da se karbon bolje pritisne, tj. drži u mestu sa manjom (odnosno propisanom za karbonski deo) silom zatezanja.
  2. da118882a915a020459877cb791bf966.jpg

    Miloš
    03/11/2019 u 02:17
    Hvala na odgovoru!
  3. 6ed4f51c404a495612585a9f24d5375e.jpg

    Миладин
    06/07/2020 u 23:16
    Famol PT је доста скупа из разлога јер се користи и у прехрамбеној индустрији и има неотровне компоненте или можда зато што је фабрика отишла у туђе руке… Шта би била замена?
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      07/07/2020 u 06:13
      Alternativa je “bakarna mast”. Dobre montažne paste koštaju.
      Famol PT je oko 40 evra za pakovanje od 800 grama bio pre nego što je fabrika prodata.
      Nakon prodaje je cena bila slična – ali nisam kupovao poslednjih godinu dana.
      Slično košta i dobra bakarna mast, i od drugih proizvođača. Strani su po pravilu još skuplji.
  4. 6ed4f51c404a495612585a9f24d5375e.jpg

    Миладин
    07/07/2020 u 13:55
    Значи то је то, нема нам друге. 🙂
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      07/07/2020 u 16:16
      U biciklizmu, mehanici, kao i kod mnogih drugih stvari, važi da jedan proizvod zadovoljava najviše dva od navedena tri uslova: 🙂
      – jeftino
      – dugotrajno
      – dobro radi
  5. 02c267cc7ca54c99728cb62e8a208057.jpg

    skemus
    23/08/2020 u 20:53
    Ako je lula alu a korman i vrat vile karbon, i na luli pise max 6nm, dal da se drzim tog ogranicenja? Imam neko krckanje koje mislim da dolazi iz tog spoja ali, naravno, nisam siguran. Al moram od neceg da pocnem potragu. Dal smem da olabavim ili pretegnem?Razumem da ako pretegnem mogu da polomim karbon ali dal se to ogranicenje odnosi na bilo koju kombinaciju spoja ili samo na alu lulu i alu karbon, vrat?
    • 02c267cc7ca54c99728cb62e8a208057.jpg

      skemus
      23/08/2020 u 20:55
      greska na kraju, mislio sam alu lula i alu korman
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      24/08/2020 u 07:03
      Kod karbonskog vrata viljuške važno je da umetak za šraf (unutar vrata, “compression plug” na engleskom) bude odgovarajući. Tj. da pruža potporu, sa unutrašnje strane, za lulu koja se montira.
      Pri montiranju lule, važno je da se ona montira na području koje, sa unutrašnje strane, pokriva gore pomenuti umetak. Što u praksi znači da na vrhu ne štrči za više od nekih 3 mm, a da ka dole ne ide za više od nekih pola, maksimalno jedan cm (u zavisnosti od dužine umetka i širine same lule na mestu gde se montira na vrat).
      Sama lula, na delu gde se montira na vrat, kao i vrat, treba da budu čisti – tu se ne stavljaju nikakve paste, pogotovo ne masti. Za čišćenje i odmašćivanje je bezbedno koristiti etil alkohol (iz supermarketa) i čistu krpu / ubrus.
      Šrafovi za zatezanje lule se mogu namazati montažnom pastom – poželjno je. U tankom sloju, paziti da se ne zamasti vrat viljuške, odnosno spoj lule i vrata viljuške.
      Sila zatezanja šrafova (tj. obrtni momenat pri zavrtanju da budem precizan), ako se koristi montažna pasta, a na luli nije napomenuto za kakav spoj je propisana sila zatezanja, bi trebalo da se smanji za nekih 20% u slučaju korištenja montažne paste, tj. može biti oko 4,5 do 5 Nm. Ako se šrafi “na suvo”, sa odmašćenim šrafom i navojem lule, onda bi trebalo da može onolika sila zatezanja, koliko je propisano (6 Nm, ili 5,5 ako se želi “sigurica” u smislu da se ne pretera).
      Pri tom je važno zatezati šrafove, ako ih ima više, naizmenično, po malo. Nikako jedan do krajnje sile, pa onda drugi.
      Sama sila zatezanja, propisana na luli, je vezana za prečnik navoja šrafova i dizajn prihvata na luli. Neke lule će sa 4 Nm silom zatezanja šrafova postići istu silu pritiskanja na vrat viljuške kao neke druge lule sa 6 Nm silom. To proizvođači lula uzimaju u obzir prilikom propisivanja sila. Međutim, mnogi, kao maksimalnu silu, uzimaju u obzir samu jačinu navoja i lule – tj. ne razmišljaju o karbonskim delovima na koje bi se eventualno takve lule zatezale. Po pravilu: skuplje alu i karbonske lule uglavnom budu dizajnirane sa karbonskim vratom viljuške na umu.
      Da stvar bude još “zabavnija” – niko ne nudi podatak kojom silom lula pritiska vrat viljuške (ili korman, sa druge strane), kada se šrafovi zategnu na maksimalnu propisanu/preporučenu silu.
      I, uz to, mnogi proizvođači viljuški ne propisuju koliku silu vrat može podneti.
      Pri tome: prejako zategnuta lula može oštetiti vrat, dok preslabo zategnuta isto može oštetiti vlakna, ako prokliza, pa ih ogrebe/ošteti. Ipak, ovo je puno manje opasno i generalno može biti problem samo ako se vozi sa lulom koja se pomera i mrda s vremena na vreme.
      Karbon je prilično skup, a prilično osetljiv kada su ovakve stvari u pitanju.
      Ja bih u ovom slučaju išao sa 4,5 Nm silom zatezanja, uz korištenje montažne paste na šrafovima za zatezanje lule (za metal, ne za karbon). Pre toga bih pokušao naći i preporuku proizvođača vrata, ako postoji i ako se može naći. Zatim bih probao pomeriti lulu u stranu, rukom, dok točak držim fiksiran između nogu. Ne okretanjem svom snagom, držanjem za korman, već uz primenu neke razumne sile (ako se nema osećaj, dovoljno sigurno je držati za lulu, ili za korman što bliže luli, kako bi poluga bila manja). Jednostavno da se oseti stoji li to stabilno. Nakon toga, obavezno test vožnja, pre neke dalje avanture.
 
  1. skemus
    24/08/2020 u 08:06
    “Kod karbonskog vrata viljuške važno je da umetak za šraf (unutar vrata, “compression plug” na engleskom) bude odgovarajući. Tj. da pruža potporu, sa unutrašnje strane, za lulu koja se montira.”
    Mislis na takozvani “jež”?
    Ako sam dobro razumeo, da krenem od 4,5 pa da dotezem do 6nm ako treba, ali da ne idem preko toga?!
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      24/08/2020 u 10:37
      Da – “zvezda”, “jež” – to u šta se šrafi šraf ( 🙂 ) koji pritiska poklopac na vrhu viljuške, radi podešavanja predopterećenja ležaja.
      Krenuo bih sa 4,5 Nm, pa na 5 Nm ako to ne drži dovoljno čvrsto. Za više od 5 Nm bih se zabrinuo ako ne drži dovoljno jako (uz montažnu pastu na navojima šrafova – bez paste može i do 6 Nm).
  2. 632899cadc6f1146c1d775dc24e4baf0.jpg

    Aleksandar
    05/05/2021 u 15:22
    Da li da šarafe koji se navrću u čelični ram mažem bakarnom mašću pošto famova pasta ne može da se nađe u manjem pakovanju? Rasklopio sam menjače i kočnice, pa sam mislio da pivote našpricam teflonskim sprejom (čini mi se da je preporuka Motul), a šarafe koji idu u ram bakarnom mašću. Da li je to pametno ili preporučujete nešto treće?
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      05/05/2021 u 19:28
      Za bakarnu mast – samo da je kvalitetna, radi super posao sprečavanja šrafova da zapeknu (kao i šticni i sl.). Ja koristim Famol PT samo iz estetskih razloga, inače je dobra bakarna mast podjednako efikasna, ako ne i bolja.
      Za podmazivanje pivota menjača i kočnica, pogotovo ako se rasklapaju, najbolja je neka mast. NLGI 1 tvrdoće (mada i NLGI 2 ne lepi i ne pravi problem).
      Radiće i teflonski sprej, samo je mast dugotrajnija.
    • 632899cadc6f1146c1d775dc24e4baf0.jpg

      Aleksandar
      05/05/2021 u 20:51
      Hvala na brzom odgovoru.
      Imam Mobil XHP222 za ležajeve pa ću je iskoristiti ako je bolja. Nego, šta da gledam kad tražim bakarnu? Samo proizvođača ili i tu ima nekih detalja? Mislio sam da uzmem Wurth-ovu (imaju ih u malim tubicama što mi je sasvim dovoljno).
    • Relja
      06/05/2021 u 06:18
      Nisu sve bakarne masti iste – ima boljih i lošijih.
      Opet – svaka koju sam koristio je radila posao bolje (i dugotrajnije) od ulja, masti, ili zavrtanja na suvo.
      Ta Wurth-ova bi trebalo da nije loša.
  3. Marko
    29/08/2021 u 20:59
    Kakva je ova bakarna pasta Mannol?
    https://www.mannol.rs/auto-kozmetik...ra-i-uklanjanje-rde/9896-mannol-bakarna-pasta
    • Relja
      29/08/2021 u 23:18
      Nisam je lično koristio, ali trebalo bi da je OK (i svakako puno bolja za svoju namenu od korištenja masti, ili ničega).
  4. 0cd770e52dc41ff05ed2c0acca38e5ae.jpg

    Senad
    02/09/2021 u 20:46
    Koju preporučujete anti-korozivnu montažnu mast za bicikl, – bakarnu, aluminijsku ili?
    Lijep pozdrav
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      04/09/2021 u 22:56
      Ćao Senade,
      Bakarna montažna pasta (popularna “bakarna mast”) radi posao odlično, a mislim da je lako dostupna.
      Tehnički će praktično svaka montažna pasta (odnosno anti-korozivna) raditi posao. Kod bicikala nema ekstremnih temperatura i pritisaka, pa da je bitno koja je od te dve.
      Bakarna je proverena i odlično mi se pokazala i na biciklu i na motorima i kolima. Mada za bicikle uglavnom koristim Famol PT, koja je na bazi oksida titanijuma i kaolina, a glavni razlog za taj izbor je lepa bela boja, pa se ljudi ne štrecaju da su im šrafovi zarđali, što je bio slučaj sa bakarnom pastom. 🙂 Radi posao odlično i ona, naravno.
      Relja
  5. 0cd770e52dc41ff05ed2c0acca38e5ae.jpg

    Senad
    07/09/2021 u 20:19
    Hvala Relja,
    Pozdrav..
 
  1. Kiza
    04/12/2021 u 01:07
    Da li znate neki varijantu bele montaz.paste, osim Famol PT-a. Njihovo pakovanje je za moje potrebe preveliko, ako ima neka tuba …
    Ili eventualno neko manje pakovanje bakarne, ali mi se zbog estetike vise svidja neka bela varijanta.
    Unapred hvala.
  2. 7c7624bc46d0a8dd458b93385bd47640.jpg

    Sloba
    19/04/2022 u 23:23
    Pozdrav Relja,
    Da li možeš da preporučiš gde u Novom Sadu može da se pazari Famol PT pasta?
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      20/04/2022 u 07:26
      Ćao Slobo,
      Poslednji put sam kupovao u Privrednikovoj 8A – kompanija Premtec.
      Koliko vidim, sad su u Petrovaradinu:
      https://premtec.rs/kontakt/
      FAM ima dosta kvalitetne proizvode, ali dosta čudan marketing i pristup maloprodaji.
  3. 35ef33707482fdb70f366f2609efd864.jpg

    Toma
    09/07/2022 u 01:41
    Pozdrav, ja ove montazne paste od bakra ne mogu da nadjem u NS ni za lek… Mogu li se koristiti karbonske paste za celicni ram? Odnosno gvozdje o gvozdje?
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja Novović
      09/07/2022 u 13:19
      Ćao Tomo,
      Za spojeve metala, ne bih savetovao paste za karbon.
      Ako se ne može naći montažna pasta, mislim da je obična mast (uz redovno godišnje ponovno nanošenje) bolji izbor.
  4. 90ad468ae850820e11f969a22bd5cebc.jpg

    Marko
    27/03/2023 u 14:45
    Izgleda da Famol PT izlazi iz proizvodnje i ne moze se vise poruciti, makar su mi tako rekli iz 2 firme koje prodaju njihov program.
    • d693f26dcd2fedd28dfc1ad7a66e01a2.jpg

      BikeGremlin
      28/03/2023 u 09:55
      Ćao Marko,
      Moguće. Može se koristiti Famol HT, ili bilo koja druga montažna pasta drugog proizvođača.
      Relja
  5. 0f67dcbf210889e99c2d06b7872511ea.jpg

    Branko
    11/05/2023 u 17:28
    Famol nudi veliko pakovanje 4000+ din…jesi li nailazi na neka manja,100g ? 🙂
    Znas li mozda koja se engleska rec koristi za tu pastu ?
    • d693f26dcd2fedd28dfc1ad7a66e01a2.jpg

      BikeGremlin
      12/05/2023 u 08:02
      Ćao Branko,
      Koliko znam FAM ne proizvodi manja pakovanja.
      Engleski nazivi su “mounting paste,” i “anti-seize paste.”
      Ukoliko ovo nešto pomaže:
      Ako si iz Novog Sada (ili navraćaš u isti), a treba ti samo 100-200 grama (što je dovoljno za godine rada ako se ne radi baš u servisu), rad sam otkupiti Famol PT (HT imam baš dosta, to mi se nikako ne isplati) po nabavnoj ceni – računam da neću propasti za 100-200 grama manje.
      Ne bih da prepakujem i preprodajem, ne volim se baviti trgovinom, ovo je više kolegijalan sportski potez, da se pomogne & izađe u susred ljudima koji majstorišu. 🙂
      Izmena/dopuna:
      Kad čovek zaboravi uključiti mozak pre uključivanja računara. 🙂
      Kako sam ovo napisao, došao sam do “genijalnog” zaključka da HT paste imam baš dosta, tako da u tom slučaju mogu odvaditi samo u kutijicu i problem rešen, to je isto izvodljivo (za bajseve preferiram belu PT, dok za motocikle i automobile više volim HT jer je otpornija na visoke temperature).
      Relja
 
Mitja
19/09/2023 u 15:12
Bike Gremlin
Ja bi vas pitao, koja pasta bi bila najbolja za šraufe špica na felgni?. Imam problem sa motorom,trebam na novo staviti špice, pa bi volio ,šta bi vi priporučili?
Hvala vam
  • d693f26dcd2fedd28dfc1ad7a66e01a2.jpg

    BikeGremlin
    19/09/2023 u 18:49
    Ćao,
    Bilo koja montažna će u suštini raditi posao. Pretpostavljam da je “bakarna mast” najlakša za pronaći, a osim bakarne boje (i malo težeg brisanja da se ne vidi), nema mana za tu namenu, mislim da je odlično rešenje.
    Relja
 
Ova tema je zaključana za nove komentare

Ako ovde niste našli odgovor na svoje pitanje, otvorite novu temu sa svojim pitanjem/problemom, u odgovarajućoj sekciji foruma (ovo je sekcija Ulja, masti, lubrikanti).

Relja
 
Status
Not open for further replies.

Adverts

Back
Top Bottom