Ćao Zorane,
Nadam se da će mi biti oprošteno na opširnosti, ali cilj je da dam potpunu, nedvosmislenu informaciju, pošto i postojeća uputstva, a i proizvođači daju zbunjujuće i ne baš precizne informacije.
1. Kako izmeriti pohabanost (potrošenost) lanca bicikla
Za one koji ovo čitaju, a nisu to videli, u posebnim člancima, objasnio sam:
U tom drugom članku, objasnio sam nedostatke velike većine alata za merenje pohabanosti lanca.
Ukratko:
velika većina alata za merenje pohabanosti lanca nemaju veze sa životom (da se tako grubo izrazim). To kada pokažu "0.5%" i "0.75%" ni sami proizvođači ne znaju jasno reći šta zapravo znači (po mom iskustvu, opet, kod većine alata to ne znači apsolutno ništa, barem kada pričamo o habanju lanca).
Merenje izduženosti lanca lenjirom je precizan metod sam po sebi, ali je
potrebna mirna ruka i dobro oko, a najlakše je kada se koristi lenjir sa podeocima u inčima (lanac je zreo za zamenu kada se izduži za 1/16 inča).
Lakše i brže je korištenjem alata, ali dobrih,
preciznih i tačnih alata. Ovo su dobri alati za merenje pohabanosti lanca:
- Shimano TL-CN40 (više se ne proizvodi)
- Shimano TL-CN41 (više se ne proizvodi)
- Shimano TL-CN42 (izgled i cena se mogu videti klikom na taj Amazon.de affiliate link)
- Park Tool CC-4 (kopija alata Shimano TL-CN41, u prodaji od relativno skoro, stariji Park Tool merači su neprecizni, a cena i izgled ovog alata se mogu videti klikom na taj Amazon.de affiliate link)
- Pedro's Chain Checker Plus II (kopija Shimano TL-CN41, uz dodatne funkcije - kabastiji, ali deluje praktično, njega nisam lično probao - isto Amazon.de affiliate link)
Od tih alata, da sad kupujem, uzeo bih taj poslednji, Pedro's.
Napomena:
Pedro's i Park Tool alati isto imaju 0.5 i 0.75 podeoke koji sami po sebi ne znače ništa. Kada upadne 0.75, lanac je izdužen za 0,5% i treba ga zameniti. Kada upadne 0.5, onda je lanac potrošen na nekih 2/3. Zašto to nisu označili kao 66% i 100% pohaban, ne znam. Valjda marketing.
2. Kada zameniti lanac bicikla
Lanac bicikla treba zameniti kada postane izdužen za 0,5% svoje nominalne dužine.
Ako se menja na 0,5%, kaseta će često "izgurati" i po tri zamene lanca pre nego što bude potrebno menjati i nju (zbog preskakanja novog lanca na njoj). Pogon pak izgura opušteno i po nekoliko zamena kaseta (dakle, nekih 10-15 zamena lanaca, odnosno 4-5 zamena kaseta).
Ako se vozi na samo jednom zadnjem lančaniku veliku većinu vremena, onda kaseta obično izgura do dve zamene lanca, dok ako se puno menja, ona izgura i po 4-5.
Ako se lanac menja na između 0,5% i 1% izduženosti:
Tada će biti potrebno menjati kasetu kada se menja lanac, pošto će stara kaseta preskakati sa novim lancem.
Ovakvim režimom zamene, pogon izgura opet nekih 4-5 zamena kaseta, ali je to tada svega 4-5 zamena lanaca (jeftiniji pogoni čeličnih lančanika su nešto otporniji, dok oni sa aluminijumskim lančanicima traju kraće - naravno, skuplji pogoni nude mogućnost zamene lančanika samo, bez da se menja ceo pogon).
Ako se lanac menja kada je pohaban za preko 1%:
Tada je povećan rizik od lošeg menjanja brzina (sporo, teže), preskakanja lanca (čak i na staroj kaseti), pucanja lanca, i ubrzanog habanja pogonskog sklopa.
Moram reći: za gradsku vožnju po ravnom, biciklističkom stazom, sa čeličnim pogonom i jeftinim kasetama (6-7 lančanika), ovo je najjeftiniji način eksploatacije na duži rok. Za skuplje kasete i pogone, to se već manje isplati. Za vožnju po brdima i u saobraćaju, ovo može biti nebezbedno.
Podsetiću samo na objašnjenje pod stavkom 1, u smislu da većina alata za merenje ne pokazuje habanje lanca precizno. Sa njima čovek prosto ne zna šta zaista meri, prosto rečeno. Svega par modela tih merača zaista vrede (ti što sam ih naveo su svi za koje znam).
Relja
TriputMeriJednomSeci Novović