Održavanje/habanje lanca

zo

New member
Aktivno vozim drumski bicikl (105 10 speed, 50/30), lanac Shimano Ultegra 6701 sa kojim sam prešao neverovatnih 15.000 km zahvaljujući Vašim savetima za odrżavanje i podmazivanju. Potrošenost lanca je oko 0.3% na osnovu merenja cele njegove dužine. Parktool checker, medjutim, pokazuje vrednost blizu 0.75%, verovatno zbog istrošenosti rollera. Većina bici sajtova preporučuje zamenu lanca i pri vrednostima nešto pre 0.75%. Da li je bezbedno koristiti lanac sve do stepena izduženosti od 0.5% (merenjem ukupne dužine), u pogledu habanja prednjih zupčanika i kasete?

Pozdrav, Zoran
 
Solution
Aktivno vozim drumski bicikl (105 10 speed, 50/30), lanac Shimano Ultegra 6701 sa kojim sam prešao neverovatnih 15.000 km zahvaljujući Vašim savetima za odrżavanje i podmazivanju. Potrošenost lanca je oko 0.3% na osnovu merenja cele njegove dužine. Parktool checker, medjutim, pokazuje vrednost blizu 0.75%, verovatno zbog istrošenosti rollera. Većina bici sajtova preporučuje zamenu lanca i pri vrednostima nešto pre 0.75%. Da li je bezbedno koristiti lanac sve do stepena izduženosti od 0.5% (merenjem ukupne dužine), u pogledu habanja prednjih zupčanika i kasete?

Pozdrav, Zoran

Ćao Zorane,

Nadam se da će mi biti oprošteno na opširnosti, ali cilj je da dam potpunu, nedvosmislenu informaciju, pošto i postojeća uputstva, a i...
Aktivno vozim drumski bicikl (105 10 speed, 50/30), lanac Shimano Ultegra 6701 sa kojim sam prešao neverovatnih 15.000 km zahvaljujući Vašim savetima za odrżavanje i podmazivanju. Potrošenost lanca je oko 0.3% na osnovu merenja cele njegove dužine. Parktool checker, medjutim, pokazuje vrednost blizu 0.75%, verovatno zbog istrošenosti rollera. Većina bici sajtova preporučuje zamenu lanca i pri vrednostima nešto pre 0.75%. Da li je bezbedno koristiti lanac sve do stepena izduženosti od 0.5% (merenjem ukupne dužine), u pogledu habanja prednjih zupčanika i kasete?

Pozdrav, Zoran

Ćao Zorane,

Nadam se da će mi biti oprošteno na opširnosti, ali cilj je da dam potpunu, nedvosmislenu informaciju, pošto i postojeća uputstva, a i proizvođači daju zbunjujuće i ne baš precizne informacije. :)

1. Kako izmeriti pohabanost (potrošenost) lanca bicikla​

Za one koji ovo čitaju, a nisu to videli, u posebnim člancima, objasnio sam:
U tom drugom članku, objasnio sam nedostatke velike većine alata za merenje pohabanosti lanca.

Edit:
Inače, pitanje je odlično i nateralo me je da ažuriram taj članak, sa spiskom alata koji se trenutno mogu naći i kupiti.

Ukratko: velika većina alata za merenje pohabanosti lanca nemaju veze sa životom (da se tako grubo izrazim). To kada pokažu "0.5%" i "0.75%" ni sami proizvođači ne znaju jasno reći šta zapravo znači (po mom iskustvu, opet, kod većine alata to ne znači apsolutno ništa, barem kada pričamo o habanju lanca).

Merenje izduženosti lanca lenjirom je precizan metod sam po sebi, ali je potrebna mirna ruka i dobro oko, a najlakše je kada se koristi lenjir sa podeocima u inčima (lanac je zreo za zamenu kada se izduži za 1/16 inča).

Lakše i brže je korištenjem alata, ali dobrih, preciznih i tačnih alata. Ovo su dobri alati za merenje pohabanosti lanca:
  • Shimano TL-CN40 (više se ne proizvodi)
  • Shimano TL-CN41 (više se ne proizvodi)
  • Shimano TL-CN42 (izgled i cena se mogu videti klikom na taj Amazon.de affiliate link)
  • Park Tool CC-4 (kopija alata Shimano TL-CN41, u prodaji od relativno skoro, stariji Park Tool merači su neprecizni, a cena i izgled ovog alata se mogu videti klikom na taj Amazon.de affiliate link)
  • Pedro's Chain Checker Plus II (kopija Shimano TL-CN41, uz dodatne funkcije - kabastiji, ali deluje praktično, njega nisam lično probao - isto Amazon.de affiliate link)
Od tih alata, da sad kupujem, uzeo bih taj poslednji, Pedro's.

Napomena:
Pedro's i Park Tool alati isto imaju 0.5 i 0.75 podeoke koji sami po sebi ne znače ništa. Kada upadne 0.75, lanac je izdužen za 0,5% i treba ga zameniti. Kada upadne 0.5, onda je lanac potrošen na nekih 2/3. Zašto to nisu označili kao 66% i 100% pohaban, ne znam. Valjda marketing.

2. Kada zameniti lanac bicikla​

Lanac bicikla treba zameniti kada postane izdužen za 0,5% svoje nominalne dužine.
Ako se menja na 0,5%, kaseta će često "izgurati" i po tri zamene lanca pre nego što bude potrebno menjati i nju (zbog preskakanja novog lanca na njoj). Pogon pak izgura opušteno i po nekoliko zamena kaseta (dakle, nekih 10-15 zamena lanaca, odnosno 4-5 zamena kaseta).
Ako se vozi na samo jednom zadnjem lančaniku veliku većinu vremena, onda kaseta obično izgura do dve zamene lanca, dok ako se puno menja, ona izgura i po 4-5.

Ako se lanac menja na između 0,5% i 1% izduženosti:
Tada će biti potrebno menjati kasetu kada se menja lanac, pošto će stara kaseta preskakati sa novim lancem.
Ovakvim režimom zamene, pogon izgura opet nekih 4-5 zamena kaseta, ali je to tada svega 4-5 zamena lanaca (jeftiniji pogoni čeličnih lančanika su nešto otporniji, dok oni sa aluminijumskim lančanicima traju kraće - naravno, skuplji pogoni nude mogućnost zamene lančanika samo, bez da se menja ceo pogon).

Ako se lanac menja kada je pohaban za preko 1%:
Tada je povećan rizik od lošeg menjanja brzina (sporo, teže), preskakanja lanca (čak i na staroj kaseti), pucanja lanca, i ubrzanog habanja pogonskog sklopa.
Moram reći: za gradsku vožnju po ravnom, biciklističkom stazom, sa čeličnim pogonom i jeftinim kasetama (6-7 lančanika), ovo je najjeftiniji način eksploatacije na duži rok. Za skuplje kasete i pogone, to se već manje isplati. Za vožnju po brdima i u saobraćaju, ovo može biti nebezbedno.

Podsetiću samo na objašnjenje pod stavkom 1, u smislu da većina alata za merenje ne pokazuje habanje lanca precizno. Sa njima čovek prosto ne zna šta zaista meri, prosto rečeno. Svega par modela tih merača zaista vrede (ti što sam ih naveo su svi za koje znam).

Relja TriputMeriJednomSeci Novović
:)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: zo
Solution
Ćao Zorane,

Nadam se da će mi biti oprošteno na opširnosti, ali cilj je da dam potpunu, nedvosmislenu informaciju, pošto i postojeća uputstva, a i proizvođači daju zbunjujuće i ne baš precizne informacije. :)

1. Kako izmeriti pohabanost (potrošenost) lanca bicikla​

Za one koji ovo čitaju, a nisu to videli, u posebnim člancima, objasnio sam:
U tom drugom članku, objasnio sam nedostatke velike većine alata za merenje pohabanosti lanca.

Ukratko: velika većina alata za merenje pohabanosti lanca nemaju veze sa životom (da se tako grubo izrazim). To kada pokažu "0.5%" i "0.75%" ni sami proizvođači ne znaju jasno reći šta zapravo znači (po mom iskustvu, opet, kod većine alata to ne znači apsolutno ništa, barem kada pričamo o habanju lanca).

Merenje izduženosti lanca lenjirom je precizan metod sam po sebi, ali je potrebna mirna ruka i dobro oko, a najlakše je kada se koristi lenjir sa podeocima u inčima (lanac je zreo za zamenu kada se izduži za 1/16 inča).

Lakše i brže je korištenjem alata, ali dobrih, preciznih i tačnih alata. Ovo su dobri alati za merenje pohabanosti lanca:
  • Shimano TL-CN40 (više se ne proizvodi)
  • Shimano TL-CN41 (više se ne proizvodi)
  • Shimano TL-CN42 (izgled i cena se mogu videti klikom na taj Amazon.de affiliate link)
  • Park Tool CC-4 (kopija alata Shimano TL-CN41, u prodaji od relativno skoro, stariji Park Tool merači su neprecizni, a cena i izgled ovog alata se mogu videti klikom na taj Amazon.de affiliate link)
  • Pedro's Chain Checker Plus II (kopija Shimano TL-CN41, uz dodatne funkcije - kabastiji, ali deluje praktično, njega nisam lično probao - isto Amazon.de affiliate link)
Od tih alata, da sad kupujem, uzeo bih taj poslednji, Pedro's.

Napomena:
Pedro's i Park Tool alati isto imaju 0.5 i 0.75 podeoke koji sami po sebi ne znače ništa. Kada upadne 0.75, lanac je izdužen za 0,5% i treba ga zameniti. Kada upadne 0.5, onda je lanac potrošen na nekih 2/3. Zašto to nisu označili kao 66% i 100% pohaban, ne znam. Valjda marketing.

2. Kada zameniti lanac bicikla​

Lanac bicikla treba zameniti kada postane izdužen za 0,5% svoje nominalne dužine.
Ako se menja na 0,5%, kaseta će često "izgurati" i po tri zamene lanca pre nego što bude potrebno menjati i nju (zbog preskakanja novog lanca na njoj). Pogon pak izgura opušteno i po nekoliko zamena kaseta (dakle, nekih 10-15 zamena lanaca, odnosno 4-5 zamena kaseta).
Ako se vozi na samo jednom zadnjem lančaniku veliku većinu vremena, onda kaseta obično izgura do dve zamene lanca, dok ako se puno menja, ona izgura i po 4-5.

Ako se lanac menja na između 0,5% i 1% izduženosti:
Tada će biti potrebno menjati kasetu kada se menja lanac, pošto će stara kaseta preskakati sa novim lancem.
Ovakvim režimom zamene, pogon izgura opet nekih 4-5 zamena kaseta, ali je to tada svega 4-5 zamena lanaca (jeftiniji pogoni čeličnih lančanika su nešto otporniji, dok oni sa aluminijumskim lančanicima traju kraće - naravno, skuplji pogoni nude mogućnost zamene lančanika samo, bez da se menja ceo pogon).

Ako se lanac menja kada je pohaban za preko 1%:
Tada je povećan rizik od lošeg menjanja brzina (sporo, teže), preskakanja lanca (čak i na staroj kaseti), pucanja lanca, i ubrzanog habanja pogonskog sklopa.
Moram reći: za gradsku vožnju po ravnom, biciklističkom stazom, sa čeličnim pogonom i jeftinim kasetama (6-7 lančanika), ovo je najjeftiniji način eksploatacije na duži rok. Za skuplje kasete i pogone, to se već manje isplati. Za vožnju po brdima i u saobraćaju, ovo može biti nebezbedno.

Podsetiću samo na objašnjenje pod stavkom 1, u smislu da većina alata za merenje ne pokazuje habanje lanca precizno. Sa njima čovek prosto ne zna šta zaista meri, prosto rečeno. Svega par modela tih merača zaista vrede (ti što sam ih naveo su svi za koje znam).

Relja TriputMeriJednomSeci Novović
:)
Hvala na.vremenu Relja. Kao što sam napomenuo, ja merim celu dužinu lanca kako bi napravio najmanju grešku prilikom merenja (tako što ga okačim da visi na ekseru). Izduženost je 0.3 %, a Parktool malo propada na 0.75% samo na par mesta. Da li je to posledica vece potrosenosti rolera na pojedinim mestima, ili je lanac nejednako izduzen na razlicitim mestima? Da li je pouzdano da pratim samo ukupnu izduzenost kao do sada?

Pozdrav,.Zoran



Pozdrav, Zoran
 
Hvala na.vremenu Relja. Kao što sam napomenuo, ja merim celu dužinu lanca kako bi napravio najmanju grešku prilikom merenja (tako što ga okačim da visi na ekseru). Izduženost je 0.3 %, a Parktool malo propada na 0.75% samo na par mesta. Da li je to posledica vece potrosenosti rolera na pojedinim mestima, ili je lanac nejednako izduzen na razlicitim mestima? Da li je pouzdano da pratim samo ukupnu izduzenost kao do sada?

Pozdrav,.Zoran



Pozdrav, Zoran

Još jedno odlično i logično pitanje.

Ukrako: da.

Opširnije:
Lanac se ne haba ravnomerno i dešava se da na nekim sekcijama bude pohaban, a na drugim dobar.

Međutim, ako se ne koristi Park Tool CC-4, već neki od starijih modela, onda je sasvim normalno da alat pokazuje da je lanac zreo za zamenu, a da precizno merenje (lenjirom, pogotovo naspram ukupne dužine lanca) pokazuje da je lanac još dobar (što i jeste).
EDIT:
Da, neprecizni alati pri merenju "dodaju" i pohabanost rolnica, koja je nebitna za rad i uzubljivanje lanca, i time često pokazuju da je lanac zreo za zamenu puno ranije nego što je to zaista slučaj (kod lanaca sa nešto većim i tvrđim rolnicama, ti alati nešto manje greše). Članak sa eksperimentom na tu temu:
Uticaj habanja rolnica na uzubljivanje lanca sa lančanicima

Relja
 

Adverts

Back
Top Bottom