• Achtung, achtung!  :)

    During July 27th 2024 (or 28th, depending on your time zone), hosting server maintenance is planned and the forum will not work normally (we'll set it to read-only mode at best, though it will be completely offline for a while). Hopefully, it will all go well and we will be back on line within less than 8 hours.

    Thank you in advance for your patience.

    Note, this has nothing to do with the planned forum upgrade to version 2.3, which will most probably happen at a later date (probably in Autumn).

    Relja

Osnove pravljenja točkova bicikala - komentari članka

Status
Not open for further replies.

BikeGremlin

Wheel Wizard
Staff member
Kako bih izbegao da stranice budu kilometrima dugačke, ali i sačuvao korisna pitanja i odgovore koje sam tokom vremena dobijao i davao, odlučio sam kopirati komentare sa sajta na forum - i "premestiti" dalje diskusije ovde.

Ovo su komentari vezani za članak:
Osnove pravljenja točkova bicikala

Ova tema je zaključana za nove komentare

Ako ovde niste našli odgovor na svoje pitanje, otvorite novu temu sa svojim pitanjem/problemom, u odgovarajućoj sekciji foruma (ovo je sekcija Točkovi, nable žbice, gume).

Relja
 
Last edited:
  1. Nemanja Mijatovič
    18/05/2020 u 19:11
    Svaka čast na svemu, svaki tekst je vrlo poučan, razumljiv i na momente izuzetno duhovit…nastavite u istom maniru molim Vas.
    Nadam se da će Vam obaveze dozvoliti da pišete što češće.
    Drugarski pozdrav
    Nemanja
  2. 6ed4f51c404a495612585a9f24d5375e.jpg

    Миладин
    26/07/2020 u 11:24
    У питању је нов бицикл и на предњем точку током вожње али не континуирано већ у неким моментима окретања точка, и то када тежину пребацим више на њега, чују се жбице како на укрштањима једне са другом стварају звук.Руком када проверавам колико су затегнуте (када их повучем једну ка другом) лако их приближим и чује се како једна жбица од другу на укрштању ствара исти звук.
    Вероватно треба (што пре) проверити затегнутост жбица јер су неке остале слабо дотегнуте?
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      26/07/2020 u 21:51
      Moguće da su labave žbice uzrok ovakvog “pravljenja buke”.
      I bez tenziometra se može lako i brzo videti jesu li žbice baš previše labave. Samo treba uporediti sa sličnim točkom koji je dobro urađen.
      Svakako nije loše proveriti i je li točak dobro učvršćen u prihvatima.
  3. fe1c6fa49ca400166778e685b8a8f248.jpg

    Dusan
    21/12/2020 u 21:05
    Pozdrav, pravim prednji i zadnji tocak sa Quando nablama.
    Za felne kupicu Krypton X ili Beretta..dupolozidne 26inca, 36zbica, V brake.
    Problem su zbice…
    Quando specifikacija kaze da treba da stavim 14g – 2mm zbice.
    Majstor me ubedjuje da su zbice 1.8mm i 2mm isto…moze bilo koje.
    Reci mi tvoju preporuku gde i koje zbice da kupim…u pitanju je tocak za jeftiniji bajs
    tako da mi trebaju jeftinije zbice…?
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      22/12/2020 u 09:12
      Ćao,
      U ovom članku sam se (u poglavlju “2.3. Žbice“) bavio tom temom.
      Uglavnom, žbice tanjene na sredini su gotovo duplo skuplje (pogotovo kod nas).
      U praksi, sa Krypton felnama, uz 36 žbica pletenih 4 unakrst, točkovi traju dosta dugo, čak i sa jeftinim žbicama (“kineskim”) prečnika 2 mm (koje nisu tanjene na sredini). Dok su žbice od 1,8 mm (celom dužinom, ne da su tanjene na sredini na taj prečnik, dok su krajevi od 2 mm) uglavnom skuplje (ili bar teže za naći u “kineskoj” izvedbi), a slabije.
      Dodao bih još i da je ceo gotov točak (Krypton felne + Quando nable) ispod 2000 dinara. Međutim, mislim da je bolje napraviti sam točak od nule (barem ako čovek radi sam za sebe, ako plaća drugom, onda je jeftinije uzeti ceo točak), uz korištenje montažne paste na spoju felne i nipli (umesto običnog ulja, pošto je alu felna). U videu o zameni nable i preplitanju točka sam (na 17:59) prikazao kako se to radi sa uljem (ta felna ima metalne nitne na spoju sa niplom, ne idu direktno na aluminijum).
  4. bf3af599ae2e6f06a7d61830ba626703.jpg

    Slobodan
    23/01/2021 u 21:21
    Pozdrav, da li moze malo o potrebnom alatu, i dimenzijama istog koji je potreban za ovaj posao?? Preporuka je da u videu svakom odvojis minutu da pokazes potreban alat za potreban posao. Hvala
  5. bf3af599ae2e6f06a7d61830ba626703.jpg

    Slobodan
    24/01/2021 u 10:33
    moze konkretno o odvijacima za niple,zanima me sto kupit za taj posao, odgovara mi unior jer u blizini imam prodavaonicu
 
  1. Igor
    09/10/2021 u 01:23
    Par komentara i, nadam se, korisnih informacija na datu temu…
    Kako se u tekstu navodi, preporučene 2/1.8/2 žbice je jako teško naći kod nas, u pravoj veličini je nemoguća misija, a o povoljnoj ceni ne treba ni sanjati. No, živimo u informatičkom dobu i potrošačkom društvu, te tako postoje poznati sajtovi u Nemačkoj na tri klika od nas (da ne reklamiram, ko je došao dovde verovatno će znati da nađe) koji imaju sve na lageru i po odličnim cenama. Primera radi, set od 70 žbica 2/1.8/2 tamo izađe oko 25e bez poštarine, tj oko 45e sa poštarinom ukoliko nekim čudom nemate nekoga da vam pošalje autobusom ili donese. Isti taj set ovde ispod 70e teško da ima, i opet često nema dimenzija. Limit za uvoz bez carine je 50e, te i sa poštarinom izađe skoro duplo jeftinije nego bilo gde u Srbiji.
    U članku se pominje prednost 2/1.8/2.3 žbica kao i problem naleganja lakta žbice u rupu na nabli većeg prečnika. Sirotinjsko rešenje ovog problema kod žbica 2mm su podloške za žbice, kojima se ravnomernije može preneti opterećenje sa glave žbice na nablu. Pored ovih žbica postoje i podloške za spoj niple i felne, i to više vrsta, gde pojedine služe za smanjivanje trenja na spoju, dok pojedine čine točak jačim. Podloške za žbice nisam uspeo naći kod nas, dok ove druge ima da se kupe. Ko razmišlja o ozbiljnim točkovima treba o ovim podloškama da razmisli. Treba imati na umu da treba dodati dvostruku debljinu podloške za niple u efektivni prečnik felne prilikom proračuna dužine žbice kako bi se dobila tačna vrednost.
    Dalje, u tekstu se pominje tehnologija tanjenja žbica valjanjem kako bi se zadržala čvrstoća čelika. Isto tako se i navoji na žbici valjaju, ne narezuju se. Navoj žbice je deo koji trpi ogromno opterećenje i to je poslednje mesto gde želite da tanjite materijal narezivanjem. Postoje ljudi koji ovo rade i prave dužine žbica po meri, ali bih ovo uporedio sa kačenjem lule na orah. Radi dok radi, a kad pukne – spektakl.
    Ono što nije pomenuto ovde je i mogućnost spajanja 2 žbice na ukrštanju topljenjem kalaja. Time se sprečava rotacija žbice i njeno odvrtanje u vožnji, ali u slučaju pucanja jedne od njih moraju se menjati obe spojene. Jaki točkovi sa kalajem u praksi mogu trajati maltene beskonačno (bar do pucanja usled zamora materijala) , ali je potrebno da se procedura kvalitetno odradi (nikako kineski kalaj od tlista dinala). Moguća zamena za ovaj proces je korišćenje lepka za navoje u navoju nipli. Dok ne bude na bikegremlinu, objasnjenja za obe procedure su date na jutjubu.
    Postoje da se kupe kineski tenziometri, relativno jeftino, koji rade zadovoljavajuće tačno za hobi pravljenje točkova. Apsolutna zategnutost se čita iz tabela prema prečniku žbice, koja može biti ovako i onako tačna, ali je zato relativna zategnutost skroz tačna pa se kasnije može ravnomerno dotezati po želji brojanjem krugova ključa i malo na osećaj.
    Toliko za sad o ovome, slobodno dodati druga mišljenja na ovo i eventualne nedostatke nečega navedenog ukoliko sam propustio.
    poz
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      09/10/2021 u 08:15
      Ćao Igore,
      Par komentara na komentare. 🙂
      Zanima me gde se mogu kupiti 70 žbica tanjenih na sredini za 25 evra. Znam za sajtove koji daju popuste, ali nisam našao po takvoj ceni do sada.
      Podloške mogu pomoći – ali nisu rešenje za pomenuti problem pošto one mogu šetati u odnosu na nablu, nisu deo prihvata žbice na nabli, već odvojen element. Korist od njih je za rešavanje problema starijih nabli sa tankim čeličnim prihvatima žbica, ali mislim da nemaju uticaja na problem prevelikog promera rupa (koji često nije toliko prisutan na starijim nablama). Podloške na strani felne nisu loša ideja za aluminijumske felne koje nemaju napravljene nitne na spoju niple i felne, već nipla naleže direktno na aluminijum. Alternativno solidno rešenje je korištenje montažne paste na spoju, ali platne sigurno ne odmažu, mogu samo pomoći (i da, moraju se uzeti u obzir pri proračunu optimalne dužine žbica jer utiču na efektivni prečnik felne).
      Vezano za narezivanje navoja na žbice (u odnosu na valjanje, kako treba da se prave) – slažem se u potpunosti. Mašine koje to rade kako treba (valjanjem) su dosta skupe i to retko ko ima. Mislim da je to tema za poseban članak, tj. da je ovaj već veoma dugačak.
      Kalajisanje žbica na spoju i korištenje lepka za navoje imaju smisla samo ako se felna toliko udari, da se efektivno smanji njen prečnik – a čovek nije u mogućnosti to sam namestiti (dotegnuti žbice, dok se ne zameni felna) i servisi su daleko. U svim ostalim situacijama, ta praksa više smeta, nego što pomaže. Zašto? Zato što će “maskirati” labave žbice, tj. one se neće moći odviti i jasno pokazati da su labave, nego će pući od zamora materijala (na laktu, najčešće). Takođe, vezano za lepak za navoje, on otežava kasnije dotezanje, ili popuštanje žbica ako se iz bilo kog razloga ukaže potreba (zamena felne, na primer). Na dobro napravljenom točku, sa izuzetkom velikog oštećenja felne, žbice se neće početi odvijati. Na loše napravljenom točku, treba da se olabave kako bi se problem uočio i rešio – na pravi način, optimalnom tenzijom, a ne lepkovima.
      Vezivanje žbica na spoju je imalo smisla na onim starim biciklima sa jednim ogromnim točkom – tada je bilo važno ukrotiti puknutu žbicu kako biciklista ne bi bio katapultiran preko kormana u slučaju pucanja jedne žbice. Nakon pronalaska bicikla sa dva “normalna” točka, ova praksa je nastavljena verovatno zato što ljudi nisu razmišljali zbog čega je inicijalno uvedena – a mnogi su smislili svoja objašnjenja “zašto je dobra” (“jači točak,” “sprečavanje odvijanja žbica” i slično).
      Tenziometri:
      Za relativnu zategnutost, trzalica gitare se može koristiti – bez ikakvog tenziometra.
      Za apsolutnu zategnutost – sigurno da je kineski tenziometar puno bolji od nikakvog. S tim što se na njega ne bih oslonio za merenje relativne zategnutosti (jer nije precizan).
      Relja
  2. fe89cb2d795c80c58eb9254f18a370fc.jpg

    Igor
    10/10/2021 u 15:20
    Kome su ok, srebrne žbice su 0.37e po komadu, ima u svim dimenzijama sa 2mm korakom. Kada se poručuje za izvan Nemačke automatski se odbija PDV tako da izađu 25.9e za 70 kom (2 točka po 32 žbice i 6 rezervnih). Crne su skuplje.
    https://www.bike24.com/p229366.html?menu=1000,1868,1994
  3. 292ac8d988d8ae9bc0b6e1f826c3e549.jpg

    Norbert
    26/05/2023 u 06:13
    Zdravo Relja,
    Evo mene sa novim pitanjem. Menjam točkove na svom drumcu. Nove felne su RemerX Taurus 5014, a kombinujem ih sa RS300 Shimano Sora nablama. Moj problem je nastao kod određivanja dužina žbica. Naime, gledao sam Vaš video koji objašnjava primenu kalkulatora, trudio sam se da ispoštujem sva uputstva i imam dva pitanja.
    1. Za prednji točak sam dobio 282,6 mm za obe strane što sam ja zaključio da su mi potrebne 283 mm ili 284 mm žbice. Kod zadnjeg točka sam dobio 272,5 mm, opet za obe strane, a ja sam zaokružio na 273 ili 274 mm (šta budem našao). Išao bih na 284 i 274 mm. Da li sam u pravu?
    2. Kod popunjavanja aplikacije kalkulatora, pojavio mi se dodatak FRAME OFFSET. Koliko sam shvatio radi se o tome koliko je nabla pomerena u odnosu na centar rama. Taj podatak sam uzeo od Shimano proizvođača gde kaže da je za pomenutu nablu OFFSET 8,4 mm (mada su vrednosti FLANGE OFFSET – C i D 35 i 19 mm). Kad sam uneo u aplikaciju tu vrednost, dobio sam da je preporučena dužina žbica na zadnjem točku pomenutih 272,5 mm i za levu i za desnu stranu, a SPOKE TENSION RATIO (STR) je 100%, takođe za obe strane. Da li sam dobro protumačio šta mi je aplikacija tražila i da li sam dobro protumačio rezultate. Ovo pitam zbog toga što znam da, obično, postoji razlika između leve i desne strane točka u dužini žbica, i da je STR različiti za levu i desnu stranu točka.
    Hvala i veliki pozdrav
    Norbert
    • d693f26dcd2fedd28dfc1ad7a66e01a2.jpg

      BikeGremlin
      26/05/2023 u 09:24
      Ćao Norberte,
      Prvo da se zahvalim na pitanju. Ali ne kao političari. 🙂 Naime, pitanja i komentari su jedna od stvari koje drži ovaj sajt u životu. Ovo je odlično pitanje i podsetnik da ažuriram video o računanju optimalne dužine žbica. Objasniću zašto u nastavku.
      Elem, kalkulator je u međuvremenu izmenjen. Autor daje na engleskom (i sa skicama) uputstva šta koja stavka znači (treba kliknuti na stavku pa iskoči objašnjenje sa desne strane na računaru – ne znam kako je na mobilnom).
      Frame offset je podatak za ramove kojima su prihvati zadnjeg točka pomereni tako da nabla stoji malo ka desno (da bi ugao desnih i levih žbica bio sličniji kad je felna u centralnoj osi rama, pa da se dobije jači točak). Na većini drumskih bicikala ne postoji taj pomeraj (prihvati točka su simetrični u odnosu na centralnu osu rama), pa je taj offset nula. To se nije menjalo.
      Bitna promena, i da kažem začkoljica je način merenja efektivnog prečnika felne. Tu je autor uveo sistem da se u kaklulaciju uzme u obzir i dužina niple (posredno), ali po cenu da rezultat merenja ne odgovara fizičkom prečniku felne. Meni je to manje praktično i ne dopada mi se, ali tako je čovek uradio. Kad se klikne na ERD, dobije se objašnjenje novog sistema merenja (ako treba, mogu pojasniti/prevesti – dok ne stignem snimiti novi video).
      Ako se koristi “stari” sistem merenja, za točkove prečnika 622 mm i slične, dakle 28″, 29″ (koji su identičnog prečnika) i 27,5″:
      Treba umanjiti izmereni ERD za 2mm, pa tako uneti u kalkulator, a dobijenu dužinu žbica (kad je kalkulator izbaci) zaokružiti na najbliži (a ne na veći) ceo broj (žbice obično nalazim u parnim dužinama, pa onda zaokružujem na najbliži parni broj, uz vođenje računa da na zadnjem točku kao i prednjem sa disk kočnicama, žbice sa leve i desne strane budu sa 2mm razlike u dužini – kod zadnjeg su desne kraće, a kod prednjeg sa disk kočnicom su leve kraće).
      Ne znam koliko sam dobro objasnio – video demonstracija bi verovatno bila bolja. Opet, možda je jednostavnije samo meriti tako kako je autor sada izmenio uputstvo. Jedina mana je da treba “žrtvovati” dve žbice za svako merenje (ili nabaviti unapred isti model žbica i nipli u svim potrebnim dužinama što planiram uraditi za svoj servis – jeste ogromna investicija, ali jednokratno, i olakšaće mi život na duži rok).
      Relja
  4. 292ac8d988d8ae9bc0b6e1f826c3e549.jpg

    Norbert
    26/05/2023 u 20:47
    Relja,
    Hvala veliko. Razumeo sam. Sad sam dobio 273.6 za levu i 271.8 mm za desnu stranu za zadnji točak, a STR je 100% i 55%. Najbliži celi brojevi su 274 i 272. Ako bih išao na neparne morao bih da jurim 275 i 277 mm.
    Još jednom hvala i pozdrav
    Norbert
  5. 292ac8d988d8ae9bc0b6e1f826c3e549.jpg

    Norbert
    26/05/2023 u 20:48
    Mada bih mogao i 271 i 273 mm. Šta mi Vi predlažete?
    Norbert
    • d693f26dcd2fedd28dfc1ad7a66e01a2.jpg

      BikeGremlin
      26/05/2023 u 22:06
      Da – upravo sam hteo to napisati posle čitanja prvog komentara (i pretpostavljam da je “277” greška u kucanju inače mi nije ništa jasno 🙂 ):
      Za neparne bih zaokružio na manje, tj. 273 i 271 ako je korišten “stari” metod (uz umanjivanje izmerenog ERD za 2 mm).
      Ako se koristi noviji metod – onda nisam siguran – sad vidim na sajtu da je izašla 8. verzija knjige i da je čovek izmenio način računanja, a da postojeći kalkulator na sajtu neće dalje ažurirati.
      Moram videti sad koji je novi štos za računanje (je li nešto unapredio i uprostio).
      Biću pametniji za koji dan kad prelistam novo izdanje – i isprobam to u praksi. 🙂
      Relja
 
  1. Norbert
    26/05/2023 u 22:15
    Da, da! Greška u kucanju. U svakom slučaju razumeli smo se.
    Hvala
    Veliki pozdrav
    Norbert
    • d693f26dcd2fedd28dfc1ad7a66e01a2.jpg

      BikeGremlin
      27/05/2023 u 08:33
      Ćao Norberte,
      Bio sam radoznao, pogledao sam u novom izdanju uputstvo za novi kalkulator.
      U suštini je isto računanje kao u poslednjoj izmeni. Dakle:
      Navrne se nipla do kraja na žbicu (koja se koristi za merenje) dokle ide bez da se baš sili (tj. da navoj niple dođe do dela žbice bez navoja). Onda se odvrne za 5,5 krugova (dakle, neka 2 mm – tj. mislim da je 5,33 kruga tačno 2 mm ali morao bih proveriti). Pa se tako izmeri i unese u kalkulator. Onda bi trebalo da da rezultat koji ostavlja prostora za korekciju ako su žbice malo duže (tj. ako se zaokruži na više).
      Da, ovo je adresa nove verzije kalkulatora (moram ažurirati link u članku – lični podsetnik):
      https://www.spokelength-project.com/calculator/
      Kako se vidi na ovoj slici, kod DT Swiss nipli, kad se izvrnu za tih ~2mm, žbica stoji u liniji sa onim ravnim delom žbice, kako je i bilo preporučeno u prvoj verziji kalkulatora (sa Sapim niplama to ne bude slučaj):
      Različite niple zavrnute dok navoj ne stigne do kraja navoja žbice

      Tako autor piše. Ali u praksi, barem sa tenzijama koje ja koristim (oko 100 kiloponda, kako i autor preporučuju), tako izračunate dužine žbica meni često ispadnu za nijansu predugačke. Moguće da je do nižeg kvaliteta Krypton felni (koje najčešće koristim), ili žbica (planiram do zime preći na Sapim i DT Swiss žbice isključivo – DT Swiss standardne 12mm mesingane niple već koristim). Uglavnom, obično zaokružim na najbliži parni broj (pa i na kraći ako je to bliže) – i tako mi najčešće ispadne optimalna dužina. Ali, da se ogradim, tehnički, školski, trebalo bi zaokruživati na veći.
      Nadam se da sam više pojasnio nego što sam zbunio. 🙂
      Relja
  2. 292ac8d988d8ae9bc0b6e1f826c3e549.jpg

    Norbert
    27/05/2023 u 19:20
    Relja,
    Hvala na bogatim informacijama, kao i na celom sajtu. Mnogo toga sam saznao, a evo i ova tematika mi je mnogo jasnija nego što je bila. Nije problem kad čovek nešto ne zna, tada može da pita. Problem je kad misli da zna, a ispostavi se da ne zna, kao ja kod prvog posta. Bio sam ubeđen da sam na dobrom putu.????
    Pozdrav
    Norbert
    • d693f26dcd2fedd28dfc1ad7a66e01a2.jpg

      BikeGremlin
      28/05/2023 u 08:07
      U osnovnoj školi je na zidu hodnika stajao natpis: “Nije sramota ne znati, sramota je ne želeti naučiti.”
      Nezgodna stvar kad čovek uči sam, samouk, što se kaže (i učenje preko Interneta u velikoj meri jeste to), je što se puno teže prepozna kad nešto pogrešno razume.
      Evo primera (na engleskom) gde sam, pre koji dan, postavio početničko pitanje, pošto sam svestan da je sasvim moguće da to nisam dobro razumeo (ispostavilo se da sam “ubo,” ali mogao sam i omašiti, vrlo lako):
      https://www.bikeforums.net/bicycle-mechanics/1273353-odourless-mineral-spirits-german-amazon.html
      Relja Još-Uvek-Glup Novović 🙂
 
Status
Not open for further replies.

Adverts

Support BikeGremlin

Help BikeGremlin stay online with a Patreon donation:

Back
Top Bottom