Servis nable (glavčine točka) bicikla - komentari članka

BikeGremlin

Administrator
Staff member
Kako bih izbegao da stranice budu kilometrima dugačke, ali i sačuvao korisna pitanja i odgovore koje sam tokom vremena dobijao i davao, odlučio sam kopirati komentare sa sajta na forum - i "premestiti" dalje diskusije ovde.

Ovo su komentari vezani za članak:
Servis nable (glavčine točka) bicikla
 
  1. Carli
    01/10/2016 u 20:59
    Odlicno.Imas li temu za servis dinama na osovini prednjeg tocka?Pozdrav
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      01/10/2016 u 22:14
      Za sad još ne. Do Nove Godine, novi članak svakog drugog četvrtka, uglavnom ću obrađivati dalje standarde i kompatibilnost, prvenstveno patrona i ležajeva pogona – tu je silna papazjanija i hteo sam napraviti spisak svih standarda na jednom mestu.
      O dinamu neću skoro stići da pišem. To ne znači nikad, ali ne mogu obećati da će biti pre narednog leta.
  2. ba6f5021fc2f642944ab4885277d4cb2.jpg

    Marko
    17/10/2016 u 22:48
    ima li neko pravilo kad se kupuju nove nable,prednje? imam ovu alivio fh-m475 i htio bih da je zamjenim posto smo vidjeli masu nekih ostecanje kad smo je otvorili. nasao sam neke jeftine na bike24 a paket se sprema za narucivanje pa ocu da se ubacim i ja. osim broja zica,jos neko pravilo???
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      18/10/2016 u 08:07
      Prednje nable postoje u standardu za
      1) drum
      nešto manja masa, ali i slabija zaštita od ulaska vode i prljavštine u ležajeve
      2) MTB
      veća masa, ali bolja zaštita od ulaska vode i prljavštine.
      MTB nable postoje u varijanti za
      a) V-brake: odgovara za bilo koje druge kočnice koje idu na bandaš).
      b) Disk kočnice: odgovara i za kočnice koje idu na bandaš, ali se može montirati disk na nablu za disk kočnicu.
      Sami diskovi imaju dva standarda kačenja.
      – sistem sa šest šrafova (stariji, nešto lošije rešen standard).
      – center lock sistem (noviji, postoji adapter za montiranje diskova sa starijeg, šest šrafova standarda na ovakve nable).
      Vaša postojeća nabla je sa tim starijim sistemom kačenja diska, pa ako se ne planira zamena i samog diska, onda ostaje samo da se uzme neka sa nosačem za disk na šrafove. Naravno, biće potrebno preplesti točak sa novom nablom.
      Ako postojeća felna treba da se sačuva, uzeti nablu sa istim brojem žbica, kao što je ima felna.
      Pri zameni nable, poželjno je staviti nove žbice, postoji šansa da stare brže puknu. Kad se menja felna, onda ne mora, ali pri zameni nable je preporučivo.
      Savetovao bih uzimanje barem običnih DT Swiss žbica, koje su dugotrajne i jake, od nerđajućeg čelika, i DT Swiss mesinganih nipli (ne aluminijumskih). Komplet za jedan točak sa 36 žbica kod nas košta oko 2500 din.
      Same nable – najjače i najdugotrajnije su one klase Deore.
      https://www.bike24.com/1.php?conten...31]=1;pgc[6616][6617]=1;pgc[75]=254;orderby=2
  3. 10a7dc21c5fb672ee177d272ed14b068.jpg

    dimges
    19/11/2016 u 23:45
    Imam u podrumu jednu nablu SHUNFENG koju je majstor izbacio s jednog MB bicikla kojeg smo dobili trampom i kojeg vozi sin. Sad mi je na mom MTB kršu otkazala zadnja nabla, velika lufta; majstor je rekao da je neka nestandarna kombinacija i da treba nova nabla i pletenje ili s buvljaka polovan komplet zadnji točak. Setio sam se nable iz podruma i razgledao je. Nabla ima s jedne strane navoj M35 za freewhel lančanik ili zvezdu, a unutra je prečnik fi30mm. Šoljica koja je bila je fi 29.2 i bila je namotana staniolom ali je to popustilo. Izbio sam šoljicu s druge strane i tamo je fi29,2mm, sve OK.
    Buni me kako je moglo toliko da se proširi rupa i to pravilno, tako da može da se ugradi ležaj 6200 ( fi30/10 x 9mm), možda je u plusu 0,05mm što se može rešiti lepkom.
    Mene buni dali su postojale nable s jedne strane ležaj a s druge šoljica i venčić ili je to provrtela šoljica i proširila ??
    Ne bi kupovao za krš novu kompletnu nablu, a i ovu bi kompletirao samo s ležajem koji košta 0,8eur a osovinu bih napravio od svetlovučene šipke fi10h9 i samo narezao navoj za navrtke, sa krajeva, a pletenje bi uradio za 2 do 3eur.
    Kupio bi i lančanik freewheel sa 20 zuba, ima za 2 eur, netreba mi 6 brzinska zvezda. Postoji i opcija da kupim običan lančanik s navojem i napravim od krša Fixie.
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      20/11/2016 u 06:50
      Ne znam kako je rupa šira od ležaja. Jedino ako je neko to već menjao, pa nije imao odgovarajući ležaj, pa namestio ovaj, sa sve staniolom.
      Što se posla tiče, ako se menja nabla, pogotovo na starom točku, velika je šansa da će žbice relativno brzo početi da pucaju. Najjeftinije žbice izađu tako oko 3 evra sa novim niplama. Ako se pletenje i centriranje plaća, računam oko 1000 din. na to.
      Nov zadnji točak u Capriolu je ispod 2000 din (barem ovde u NS). Neka niža klasa, ali radi – duplozidna alu felna, kineska glava (koja se OK pokazala).
      Pozdravljam ideju za eksperiment sa fiksijem, ukoliko to nije jedini bajs u kući, ili ukoliko se ne vozi u urbanoj sredini, s puno saobraćaja i visokih bankina – bar dok se ne navežba dobro. 🙂
  4. 10a7dc21c5fb672ee177d272ed14b068.jpg

    dimges
    20/11/2016 u 09:06
    Mislim da sam otkrio o čemu se radi. Ta prastara nabla SHUNFENG je možda iz prvih serija nabli sa industriskim ležajevima i verovatno je bilo konstruirana da idu prvo specijalne šoljice u kojima su ležajevi.Sa pogonske strane je možda bio direktno samo ležaj 6200 koji je provrteo, pa je neko izbacio ležajeve, tamo gde je ležaj provrteo (30mm) nabio sa staniolom standardnu šoljicu sa fi29,2mm i venčić, a sa druge strane gde je bilo dobro je stavio isto tako šoljicu s venčićem i tamo je i sada ok. Ovo rešenje sa šoljicom fi29,2 na rupu fi 30mm i staniolom je bilo kratkog veka
    A juče mi jedan majstor pokazao i šoljice s nabijenim ležajevima, ali mi nije dao da merim, verovatno su izvađene iz neke nable, ne postoje kao standardni deo za zamenu. On je zapeo da kupim novu nablu sa ležajevima i da mi je montira zajedno sa pletenjem, sve za 10 eur, a na tu nablu mogu da stavim racnu ili zvezdu na navoj.
    Svakako da se ne isplati ulagati u taj stari bezvredan bicikl, jedino ako ispazarim pletenje za 2 eur kod roma na buvljaku, onda ću reparirati nablu.
    Eksperiment sa Fixi biciklom bi uradio jer na stariom biciklu nema tako dobre kočnice, a kod fixija imaš i kočenje lancem, slično kao kod kontre ( a ja ne vozim brzo).
    Inače uspeo sam sklepati fixi za unučića od 4 godine, racnu sam zalepio s loktajtom i držala je samo 40 dana; sad je popustio lepak i moraću da idem da mi je zavare u jednoj tački sa CO2, tamo gde zavaruju izduvne lonce. A nisam uspeo da nađem lančanik za Fixi s navojem M32, to je neki stari francuski standard, za točkove od 16″, sada ima samo M35.
    A tačno je da mala deca neće da pedaliraju ako su navikla da ih guraju na triciklu, ali još gore je ako ga guraš a on ti samo drži pedale ili još zna da pritišće kontru, a ovo sam video i kod druge male dece. Ovo je sad neka nova moda da se forsiraju malu decu da voze bicikl, mislim da će najkasnije sa 7-8 godina voziti sam i onda se brzo izbace i pomoćni točkovi.
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      20/11/2016 u 12:20
      Za decu su najbolji oni bajsevi bez pedala, što se samo nogama odguruju. Na tome praktično za dan nauče da drže ravnotežu i šibaju na tome k’o ludi. Posle lako prihvate bajs sa pedalama, jer ide još brže, nego kad se odguruju nogama.
      Kočenje na fiksiju je puno teže od kočenja sa kontrom – jer pedale ne staju. Fiksi je za već “ispečenog” biciklistu, kao nadogradnja. Ako su loše kočnice problem, svakako bih pre savetovao klasičnu kontru.
      Takođe, kočnice nisu skupe čak i ako se moraju zameniti. Mada, iz ličnog iskustva, odmašćivanje pakni i obruča alkoholom. Pravilno podešavanje čeljusti i pakni. Eventualno zamena pakni ako su istrošene. Čine čuda. Čak i sa jeftinim, nekvalitetnim čeljustima. Pristojne čeljusti se mogu povoljno naći što nove, što polovne. Svakako je dobro imati jaku i dobru barem prednju kočnicu, čak i na biciklu sa kontrom – ipak je 90% zaustavne moći na prednjem točku, sem na blatu i snegu.
  5. 10a7dc21c5fb672ee177d272ed14b068.jpg

    dimges
    22/11/2016 u 09:14
    hvala na odgovorima… juče sam dobio i odgovor od TotalBike , glave ( nable) Shunfung dolaze samo u kompletu, a tvrde da je ležaj 6200 2RS.
    Mexutim kod mene je s jedne strane 29.2mm, ulazi s nabijanjem šoljica, a u šoljici je bio venčič ali može da uđe fino u šoljice i ležaj 62002RS .
    Javio se i u jedan naš bolji dućan s delovima za bicikle, isto kaže da nemaju posebno delove za Shunfung glave ( nable), ali on tvrdi da je osovina za glavu ISTA i za glavu sa industriskim ležajevima i za glavu sa venčičima, odnosno da se ležaj ne centrira na osovini već slobodno ide preko navoja a priteže se aksijalno maticom ( verovatno i šajbna ide tu).
    Ako je taako onda ću prvom prilikom uproleće izvaditi zadnji točak i zvezdu i ako može samo zameniti te šoljice s ovim gde pasuje ležaj
    60002RS ( fi26/fi10x8) … nikakvo pletewe i troškovi za krntiju
 
  1. Zeljko
    19/05/2017 u 00:08
    Pozdrav!
    Radio sam servis na zadnjoj nabli ( shimano m495) ,sve sam oprao,stavio novu mast i kuglice i kada
    sam sastavio nikako ne mogu eliminisati radijalni luft ( levo-desno ),otvaram ponovo nablu i vidim da je solja po kojoj setaju kuglice u freehub-u ostecena,polomljen joj je unutrasnji prsten…
    Molim te kao iskusnijeg za info da li to moze da se nabavi negde u NS i da li odgovara od drugih shimano nabli ?
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      19/05/2017 u 06:25
      Ne znam da se prodaje kao deo. Pogotovo što taj deo, koji je u stvari šolja ležaja, strada pre nego šolja sa leve strane (veće opterećenje zbog toga što je tu pogonski lanac koji vuče). Tako da, kad neko menja nablu zbog oštećenja šolje, obično desna šolja bude oštećena, a leve nekad da, nekad ne.
      Postoji velika šansa da odgovara sa drugog sličnog modela – mislim da su navoji uglavnom standardni. Opet, mislim da ćeš teško naći alat za skidanje tog dela. Ovako nešto je potrebno:
      Ne znam pravi li i prodaje li iko taj alat uopšte ni u inostranstvu.
      Velika je šansa da ceo freehub, koji se skida imbus 10 mm ključem, od druge Shimano nable odgovara i da se može navrnuti. Kada se skine osovina, može se prići ključem i odvrnuti (step 3 na uputstvu ispod):
      http://www.madegood.org/bikes/repair/remove-a-freehub-body/
  2. 0663f9a670728205c5d860f49e7fd9a5.jpg

    Marko
    01/07/2020 u 20:27
    Skinuo sam zadnji točak kako bih proverio stanje pakni na disk kočnicama, prebrisao i uredno vratio kad odjenom pojavljuje se luft na zadnjoj nabli kad drzim kočnicu točak može da se pomeri par milimetara napred-nazad. Siguran sam da sam nešto pogrešio ali ne znam šta, pomoć!
    Slika gde se nalazi luft: http://dodaj.rs/images/luft.jpg
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      02/07/2020 u 06:37
      Moguće da kočioni disk nije dovoljno čvrsto pričvršćen za nablu. Tj. da treba dotegnuti šrafove (ili šraf, ako je centerlock) koji ga drže.
  3. 81d6654c39978aba0d56cd5a2de20dea.jpg

    Bob
    09/10/2020 u 18:07
    Zdravo, zamenio bih punu osovinu prednjeg tocka, novom QR radi lakseg skidanja. U pitanju je gradski bicikl polar. Da li je ovo pametno uraditi? 🙂
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      09/10/2020 u 18:32
      Za to je najčešće potrebna zamena nable. Mimo toga, u suštini ne vidim neki problem, sa tehničke strane.
      S tim da lakše skidanje točka olakšava i lopovima posao, što treba imati u vidu ako se bicikl ostavlja zaključan.
  4. a38b86324b1f6f68e8842154ab2d24a1.jpg

    Marko
    05/08/2022 u 08:54
    Da li je dobra ideja da se osteceni konusi/solje izbruse finom smirglom kako bi se uklonila ostecenja i takvi ponovo koriste na biciklu?
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja Novović
      05/08/2022 u 10:43
      Ćao Marko,
      Često čujem da to ljudi savetuju. Tu vidim dva problema:
      1. Površinski vidljiva oštećenja se jave kad je deo ispod površine već dosta oslabljen. Tj. pukotine počinju ispod tog vidljivog sloja. Stoga, nisam ubeđen u dugotrajnost takvog rešenja.
      2. Izbrusiti/ošmirglati površinu dovoljno ujednačeno, da zaista bude koncentrična, je prilično teško izvesti u praksi kako treba. Stoga, nisam ubeđen u kvalitet takvog rešenja, barem na kraći rok.
      Naravno, jedina stvar koja se gubi je vreme. I čuo sam da ljudi to rade i da su zadovoljni kako je ispalo.
      Lično preferiram traženje zamenskih konusa.
  5. 9341f9052d4b9068603b32b5c14356ea.jpg

    Vladimir
    03/09/2022 u 04:47
    Zdravo, hteo sam da “osvežim” nable na MTBu, pa sam uzeo nove osovine (10mm kako kažu u prodavnici, sve sa konusima, prašinarom, lockoutom) i kuglice 4,762mm za prednju nablu (izmerio sam stare da su nešto malo ispod 5mm, a staje ih tačno 10 – probao sam i sa 5,556mm, ali staje 8, pa onda verujem da su manje kuglice odgovarajuće) i 6,35mm za zadnju nablu. Zadnju nablu sam namestio, nema lufta i rotira fino. Problem je kod prednje.
    Nisam uvideo oštećenja u nablu, ali tokom rotacije, osovina se koči, osim ako vrtim baš polako, ili ako postavim točak horizontalno. Pokušao sam da opustim i zategnem više puta, ali se uvek isto dogodi. Da li znate u čemu može biti problem?
    Pozdrav, Vladimir
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja Novović
      03/09/2022 u 14:19
      Ćao Vladimire,
      Do takve pojave može dovesti neka od ovih stvari (ili više njih u isto vreme:
      – Oštećenja na šoljama, ili/i na konusima.
      – Kriva osovina.
      – Pretegnut ležaj.
      – Loš kvalitet izrade bilo šolja/konusa, bilo kuglica (kod “kineskih” je to često slučaj, kod Shimana puno ređe).
 
Back
Top Bottom