• Cycling enthusiasts, bicycle mechanics, and anyone curious about bikes (or computers)? You're in the right place!

    Register for a free account and dive into the discussions.

    Our forum works with an AdBlocker, but if you’d like to support us, consider backing us on Patreon.

Točkovi bicikla – koliko žbica? - komentari članka

Advert
Status
Not open for further replies.

BikeGremlin

Cycling Icon
Wheel Wizard
Kako bih izbegao da stranice budu kilometrima dugačke, ali i sačuvao korisna pitanja i odgovore koje sam tokom vremena dobijao i davao, odlučio sam kopirati komentare sa sajta na forum - i "premestiti" dalje diskusije ovde.

Ovo su komentari vezani za članak:
Točkovi bicikla – koliko žbica?

Ova tema je zaključana za nove komentare

Ako ovde niste našli odgovor na svoje pitanje, otvorite novu temu sa svojim pitanjem/problemom, u odgovarajućoj sekciji foruma (ovo je sekcija Točkovi, nable žbice, gume).

Relja
 
Last edited:
  1. Ratko
    05/02/2016 u 13:41
    SVAKA ČAST ZA IZLOŽENI TEHNIČKI OPIS.
    Pozdrav, RATKO KOŠPIĆ, inž. / iz Zemuna.
  2. 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

    Relja
    05/02/2016 u 13:50
    Hvala. 🙂
  3. a6e985e4ce907d390e16e2abf2371237.jpg

    Mung0s
    15/04/2016 u 17:29
    Poštovani,Relja,
    Ima li razlike u felnama između hibridnih biciklova i MTB-ova ili se tu razlikuju samo gume?
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      16/04/2016 u 09:52
      MTB točkovi dolaze u tri dimenzije, sa marketinškim nazivima 26″ (559 mm), 27,5 ” i 29″ (622 mm).
      Ova poslednja dimenzija, 622 mm (popularno zvani 29er) su praktično točkovi za drumske i treking/hibrid bicikle – sve je isti prečnik.
      Od širine same felne zavisi opseg širina spoljnih guma koje se na njih mogu montirati. Tako da je sasvim moguće da točak unutrašnjeg prečnika 17mm prihvati gumu od 28mm za hibrid, kao i širu, recimo 50 mm za MTB.
      Detaljnije objašnjeno ima ovde:
      https://bicikl.bikegremlin.com/2015/08/12/dimenzije-guma/
  4. 33602b622dd07d3dda37746897de6e89.jpg

    Tricikl dvokolica
    21/10/2016 u 17:32
    Bratko ne zovi me kratko, za tebe sam ing. KOŠPIĆ maraton RATKO! Bajkove ja stvaram, dzaram,baram i takmicenjem haram. Pozdrav za my Nigazz MC Gidru i Che Lanamy.
    YO
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      22/10/2016 u 16:31
      Priča kaže, rodila je majka,
      dvoje dece, i to dva dečaka.
      Prvi od njih normalan je bio,
      dok je drugi bicikl vozio.
      🙂
  5. a6e985e4ce907d390e16e2abf2371237.jpg

    Џи
    06/11/2016 u 11:33
    Pošto na zadnjem točku žbice nisu iste dužine s leve i desne strane. Kolika razlika treba da bude?
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      06/11/2016 u 20:57
      Koliko znam, nema pravila. Zavisi od više faktora.
      1) Koliko je desna strana rupa za žbice na nabli bliže sredini nable u odnosu na levu stranu.
      2) Koji je prečnik rupa za žbice na nabli sa leve, a koliki sa desne strane.
      3) Koliko se ukošeno pletu, tj. koliko je ukrštanje (radijalno, 2x, 3x, 4x).
      U praksi je najbolje koristiti neki on line kalkulator. Često su razlike, čak i na biciklima sa više brzina, dovoljno male da se može sasvim lepo uraditi i sa žbicama iste dužine s obe strane.
 
  1. Marko
    06/12/2016 u 04:48
    Pozdrav, da li je OK presmirglati kocionu povrsinu felne nekom finom smirglom ili kako doterati kocionu povrsinu da bude, sto se kaze, tip-top ?
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      06/12/2016 u 20:55
      Alkohol od 90 i kusur procenata – ima u svim većim supermarketima. Pamučna krpica i trljanje. Fina šmirgla samo ako je negde baš izbrazdana felna.
      Isto važi za pakne kočnica.
      Posle čišćenja (pogotovo ako se i šmirgla, ili poravnavaju/podešavaju/menjaju pakne) izvesti par jačih kočenja (kontrolisano, da je bezbedno) da se kočione površine ponovo lepo prilagode jedna drugoj. Za očekivati je da tih prvih dva-tri kočenja kočnice, čak i posle čišćenja, ne rade bolje nego pre, ali nakon toga bi trebalo da je sve kako treba.
  2. bb94ad519b867a40861155d79c557403.jpg

    Markoris
    22/11/2018 u 19:18
    Pozdrav Relja,
    Koliko debljina same zbice utice na nosivost i jacinu tocka?
    Hvala
    Marko
  3. 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

    Relja
    22/11/2018 u 20:35
    Planirao sam pisati o tome, ali sam došao do zaključka da pravi odgovor, sa objašnjenjem zašto, traži celu knjigu – manju – bez preterivanja. Tako da će ovaj odgovor možda biti malo štur u tom smislu, iz objektivnih razloga. Elem:
    KRATAK ODGOVOR:
    Puno manje nego što se misli, važni su i drugi faktori.
    POTPUNIJI ODGOVOR (koliko ima smisla pisati u komentaru):
    Slaba karika većine točkova je sam obruč (felna), ili – kod točkova sa malim brojem žbica – spoj žbice i felne (tj. niple i felne).
    Same žbice, čak i tanje, imaju dovoljno snage da skroz saviju felnu, pre nego same puknu. Ipak, žbice promera 1,8 mm i uže obično pucaju na spoju s niplom, jer navoj nema dovoljno “mesa” da izbegne relativno brzo pucanje usled zamora materijala (da prave finiji navoj na tim tanjim, možda bi bila bolja situacija, ali dubina navoja i korak je isti kao na 2 mm žbicama).
    Pravila su sledeća:
    – Što je felna jača (i teža), to bolje.
    – Što je prihvat niple jači (najbolje su nitovane, tako da nitna prolazi kroz oba zida duplozidne felne, raspoređujući opterećenje na spoljnom zidu, gde naleže traka za felnu), to bolje.
    – Što više žbica – to bolje.
    – Promer žbica koji daje najjači i “najdugotrajniji” biciklistički točak su žbice prečnika 2 mm na krajevima, tanjene na 1,8 mm na sredini. Eventualno (za tandem, ili pretovarene putne bajseve) ima smisla uzeti žbice koje su 2,3 mm na laktu, 1,8 mm na sredini i 2 mm na delu kod niple.
    – Tenzija je veoma važna zbog veka trajanja žbica – mora biti optimalna. Ukupna tenzija žbica treba da je za nekih 20-30 posto manja od najveće tenzije koju felna (najslabija karika) može da podnese. I mora biti što ujednačenija (da ne budu neke žbice puno zategnutije, ili puno labavije od drugih – idealno +-10% razlike u tenziji najviše).
    Važan je naravno i kvalitet žbica, felne i nable, kao i izrade (pletenja i centriranja) točka.
    SMERNICE:
    * Zadnji točak putnog bicikla – duplozidna alu felna, 40 žbica promera 2 mm (ili 2,3 na laktu), “tanjenih” na 1,8 mm na sredini.
    * Točak koji treba da bude jak i dugo traje – duplozidna alu felna, 36 žbica (minimum 32) prečnika 2 mm, tanjenih na 1,8 mm.
    * Trkački točak – karbonska felna ako baš mora (ako sponzor plaća i važne su sekunde), sa manjim brojem žbica (što manje, to kratkotrajnije, ali i manje otpora vazduha) – aero profila (ravne – “spljoštene” na sredini).
    ČESTE ZABLUDE:
    * “Manje žbica daju lakši točak” – uglavnom ne, jer felna mora biti dovoljno pojačana (i otežana) da se ne krivi kada je mali broj veoma zategnutih žbica “drži”. Glavni plus je bolja aerodinamika, jer svaka žbica seče vazduh i pravi otpor.
    * “Žbice tanjene na sredini daju slabiji točak” – ako se sve sklopi kako treba, žbice tanjene na sredini traju duže i sam točak podnosi više maltretiranja pre nego nešto pukne. Kontraintuitivno je, ima veze sa zamorom materijala, ali žbice koje su pune debljine su praktično “slabije”.
    * “Manje zategnute žbice prave udobniji točak” – potpuno netačno, tenzija nema veze sa elastičnošću, a amortizacija koju sam točak može da uradi je u rangu debljine lista papira gore-dole – gume i geometrija rama, kao i suspenzija, utiču na udobnost. Labavije žbice dovode samo do toga da iste brzo pucaju.
    Ne znam koliko sam dobro objasnio, kažem, zamisao je da to sve lepo i sistematično složim u knjigu (preobimno je čak i za sajt po mom mišljenju) – kako bi se lepo objasnilo šta, kako, zašto, uz postupak pletenja i centriranja (i isto objašnjenje zašto se baš tako radi).
  4. bb94ad519b867a40861155d79c557403.jpg

    Markoris
    22/11/2018 u 20:57
    Hvala na odgovoru Relja.
    Dosle su mi dt swiss felge i primjetio sam da su zbice tanje nego na tockovima koji su trenutno na biciklu. Debljina je upravo 2mm i 1,8 mm. Na zalost 32 zbice al sta se moze.
    Jedan prijedlog. Mislim da nema dovoljno tekstova o disk kocnicama rotorima itd.
  5. 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

    Relja
    22/11/2018 u 22:10
    32 žbice sa solidnom felnom, još tanjene na sredini, su sasvim dobra konstrukcija.
    Za predlog – hvala. Imam to u vidu. Trenutno je spisak tema o kojima planiram pisati na nekih 25 stavki. I diskovi između ostalog. Biće. Da li kao članak, ili na YouTube kanalu kao video (jedno ne isključuje drugo). Samo ne mogu obećati kada, na žalost.
 
  1. djokica54
    22/01/2020 u 08:49
    Relja,
    Da li može da se ubaci slika u ovim komentarima?
    Malo su mi čudno ispletene žice na točkovima bicikla, ali lepo izgledaju.
    Naime, hteo sam da te pitam da li si video pletenje žica na točku 28” tako da je po obodu upleteno 4 žice (oko 80 mm), pa onda prazno oko 120 mm, pa opet 4 žice…i tako ukupno 9 puta (36 žica).
    Žurim, pa ne mogu da tražim neku sliku na netu, ali mislim da si razumeo.
    Pozdrav.
  2. bd63c4d95dc0496bd10bb121af847580.jpg

    djokica54
    22/01/2020 u 10:19
    U pravu si Relja,
    Ako nabodem na ivicnjak baš sredinom praznog dela na točku…sa svojih skoro 90 kg. – biće veselo.
    Bicikl je ovakav, samo što ovaj ima “normalne” točkove.
    https://www.tretwerk.net/fitnessbikes/Tretwerk-Subs-1-0-28-Zoll-Fitnessbike-Weiss.html
    Jedino mi ostaje da pazim kuda vozim, malo mi se čini nežan, u odnosu na KTM MTB, koji mi je ukraden.
    Nebih ga sam kupio, ali sam ga dobio na poklon.
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      22/01/2020 u 12:10
      Žbice ne nose opterećenje tako što se opiru sabijanju – već tako što im se smanjuje napetost (pre-napregnuta struktura). Tako da udarac o bankinu sam po sebi nije više kritičan na takvom točku.
      Tu su prisutni drugi problemi – izjednačavanje tenzije i opterećenja po celom obodu točka. Problem takvih “egzotičnih” točkova je postizanje dovoljne i ravnomerne zategnutosti svih žbica, kao i to što neravnomerno opterećuju felnu – puno više na mestu gde su 4 zbijene, pa onda duži deo felne bez i jedne žbice…
      Ali sa dovoljno debelim i jakim felnama, to će terati. Kažem, ne bih svesno tražio takav točak (pre bih izbegavao), ali kad je već tu – služiće.
      Na biciklu sa linka bih menjao sedlo i pedale – za model koji je meni udoban, na koji sam naviknut (i pedale koje su jake i pouzdane, sa “šrafićima” da mi ne sklizne noga sa pedale, pošto vozim i po snegu).
      Ovo ostalo – često traje iznenađujuće dugo. Menjati kako šta otkaže. I dalje je “motor” najvažniji. 🙂 I da se uživa u vožnji. Ako se planira zamena većine komponenata za neke srednje/više klase, često bude isplativije prodati bicikl kao polovan i uzeti drugi (nov, ili ispravan polovan) sa odgovarajućim (željenim) komponentama.
      Drugim rečima: sve je to super, važno je da se vozi. 🙂
  3. bd63c4d95dc0496bd10bb121af847580.jpg

    djokica54
    22/01/2020 u 10:55
    E, majstore, pogledaj specifikaciju ovog gore bajsa i napiši šta bi ti odmah menjao, samo da ne bude ceo bicikl.
    Ja sam stariji mladić ( “Titov pionir iz 50 i neke“), pa mi ovaj odgovara za rekreaciju i jurenje baba po savskom keju.
    Hvala.
    • b6a8c3af765b3d07d0aff750b231fd47.jpg

      Filip
      12/06/2020 u 15:25
      Relja,
      Jel su izdrzljive kinske zice od 15din kom, ili vredi izdvojiti lovu za skuplje zice koje kostaju 50din po komadu?
      Pitam,posto mi se redovno krivi tocak?
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      12/06/2020 u 21:48
      Najjeftinije kvalitetne žbice koje sam našao su SAPIM, ili DT Swiss, prečnika 2 mm celom dužinom.
      Ipak, uspevao sam napraviti točkove koji dugo traju čak i sa “kineskim” žbicama – uz kvalitetne (DT Swiss, ili SAPIM) niple.
      Potrebno je da nabla bude sa zidovima (prirubnicama, za žbice) koje nisu previše tanke, da felna bude jaka, kao i da broj žbica bude od barem 32, poželjno 36.
      Takođe, potrebno je voditi računa o tome da tenzija žbica bude dovoljno visoka (a ne previsoka) – ovde sam pisao o značaju ujednačene (i optimalne) tenzije žbica.
      Na kraju, kod nabli za više od 7 brzina, poželjno je da ukupna širina nable (i prihvata točka na ramu) bude od barem 135 mm, inače će leve žbice biti previše labave, dok će desne biti pretegnute. Kako više zadnjih zupčanika slabi točak.
      O širinama zadnjih nabli bicikala.
  4. b6a8c3af765b3d07d0aff750b231fd47.jpg

    Filip
    12/06/2020 u 22:22
    Hvala ti puno na opseznom odgovoru.Sve najbojle…dobri covece
  5. fdfde51ed4ae408d98cf475d88c7d7b0.jpg

    Laco28
    13/04/2022 u 09:05
    Postovanje, koja marka tockova je pouzdanija, P:LAB ili KRYPTON X?
    trazim za V brake, 26″ nabla je na obe Quando.
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      13/04/2022 u 11:58
      Ne znam za P:LAB.
      Krypton felne su dosta jake i dugotrajne, samo su i dosta teške, to im je mana (lično ih dosta koristim zbog povoljne cene i neuništivosti).
 
  1. Laco28
    13/04/2022 u 12:13
    Hvala lepo, pozdrav!
  2. 750b74b8bb03a4be333b479d2eeed95c.jpg

    Miroslav
    16/04/2022 u 12:33
    Da li je opasno voziti bicikl ako je jedna zbica ispala iz lezista? Ja sam je ucvrstio ali nije to vise to. Tocak malo vrluda ali nista strasno. Ali me zanima da li ce vremenom to da se pogorsa i da li moze da ugrozi voznju na bilo koji nacin?
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja
      16/04/2022 u 14:44
      Ćao Miroslave,
      Ako su žbice na točku previše labave, ili/i im je tenzija neujednačena, veća je verovatnoća da će vremenom pucati usled zamora materijala.
      Nisam siguran na šta se tačno misli pod “ispala iz ležišta” (da li se nipla odvrnula, ili nešto drugo), ali svakako vredi proveriti da li su neke žbice previše labave, druge previše zategnute, i pokušati ujednačiti tenziju, a da točak ostane u pravcu.
      Pisao sam više članaka i pravio nekoliko videa na temu pravljenja i centriranja točkova, tako da za detalje preporučujem pretragu sajta i YouTube kanala.
      Koliko je opasno?
      Ako točak ima 36 (ili više) žbica, pucanje jedne žbice neće napraviti problem – moći će se barem bezbedno zaustaviti.
      Ako ima manje od 32 žbice, onda pucanje jedne može dovesti do više krivljenja felne, teže kontrole bicikla, možda i češanja/blokiranja gume o ram.
  3. 677ec0e24413cf4002dc3e2b4044d566.jpg

    Goran Bosnjak
    26/09/2022 u 10:43
    Pozdrav, kolika je maximalna potrosenost zida kocionog dela felne? Kupio sam bicikl online i nisam bio u mogucnosti da vidim taj detalj, a vidim da je udublje po strani oko 0.5mm ili da kazem potrosenost kocione zone. Da li je u mom slucaju potrebna zamena felnu i novo pletenje mozda? U pitanju je hibrid\drumski bicikl sa aero zbicama napred 20 zbica nazad 24 zbice.
    Hvala unapred
    • 3fd0d771d754ced79ca6b702635900b5.jpg

      Relja Novović
      26/09/2022 u 15:24
      Ćao Gorane,
      To zavisi od debljine zida felne (kad je nova).
      Ako je 2 mm, može se trošiti i ceo 1 mm.
      Ako je 1,6 i slično, trebalo bi zameniti čim dođe do 1 mm (dakle, čim se potroši 0,6 mm).
      Uz napomenu da na novijim felnama, markeri za potrošenost često budu svega 0,5 mm duboki – što znači da proizvođači računaju da je to potrošenost posle koje treba zameniti felnu.
      P.S.
      Ako se bicikl ne koristi za takmičenje, preporučio bih da se točkovi ispletu sa nekim Shimano nablama srednje klase sa po 36 žbica (i odgovarajućim felnama). 🙂
  4. 677ec0e24413cf4002dc3e2b4044d566.jpg

    Goran Bošnjak
    26/09/2022 u 15:28
    Cao Relja, hvalana brzom odgovoru. Nisam preterano aktivan biciklista i moje rute su lokalne te ne prelaze 30km do max 50km i samim time sam i gledao bicikl da mi je lep na oko. Zadrzao bih nable jer su Ricijeve (po naski jel), a mozda samo zamenim felnu u skorijem vremenu.
  5. 677ec0e24413cf4002dc3e2b4044d566.jpg

    Goran Bošnjak
    09/10/2022 u 11:54
    Cao, evo misterija resena. Dotegnuo sam zbice zadnjeg tocka za 1/4 kruga i problem je resen, nema vise stenjanja i skripe nikakave… 😀
 
Milovan
21/03/2023 u 20:22
Zdravo Relja!
Da počnem od toga da znam da radim baš ono što ne bi trebalo.
Gotov bicikl me čeka u 1200km od kuće – kupim ga za 12 dana i krećem za Srbiju. Gravel/Touring CrMo varijanta u vrh konfiguraciji, osim što….
Avans od 50% sam već uplatio – a pogrešno sam video koji su točkovi, odnosno koji broj žbica je u pitanju.
Fulcrum Rapid DB 5 sa samo 24 straight-pull žbice.
Put je dug. Ja sam poprilično lak (65kg), ali ću imati bisage 2x25l, plus šator, oprema, hrana.
Nikad nisam uzeo bicikl bez makar 32 i ne razumem kako mi se ovaj ‘detalj’ potkrao.
Proizvođač deklariše 120kg (ukupno), s druge strane postoje diskusije na reditu gde se ljudi žale na ovaj konkretan točak i to baš na žbice.
Šta činiti. Da li se uputiti na put sa dosta rezervnih ili je pametnije smisliti nešto drugo?
Uf.
  • d693f26dcd2fedd28dfc1ad7a66e01a2.jpg

    BikeGremlin
    21/03/2023 u 21:27
    Ćao Milovane,
    Možda malo filozofski odgovor, ali nije dobro kad čovek nema poverenja u svoju opremu. To nekako pritiska, sputava, i kvari uživanje.
    Nevezano za to da li je sumnja objektivno opravdana, ili ne – uvek savetujem da se uradi ono što čovek misli da treba. U ovom slučaju, rekao bih da je sumnja u izdržljivost točka objektivno opravdana. Ima šanse da prođe sve bez problema, ali za bicikl koji nosi teret, pogotovo za duži put, gledao bih staviti 36 žbica (idealno ako su tanjene na sredini, tj. “double butted” što kažu marketinški timovi kompanija DT Swiss i Sapim). Dok vozač može rasteretiti sedlo pri nailasku na džombe, teret stoji pa stoji i ne obazire se na uslove puta, tako da je u tom smislu “teže” dodatnih 20 kila tereta, nego dodatnih 20 kila telesne mase bicikliste.
    Sreća u nesreći je što su lagani točkovi sa malo žbica dosta popularni i računam da će se relativno lako prodati ljudima koji misle da je to odlična ideja (win-win što bi rekli Ameri). 🙂
    P.S.
    Ako se pravi točak, pogotovo ako ram prihvata nable sa quick-release (tj. ako se ne šrafi u ram – “thru-axle”), pristojna Shimano nabla nije nenormalno skupa (oko 30 evra), pristojne žbice (tipa Sapim Race) sa niplama su oko 60 evro-centi komad, a Krypton felne od oko 10 evra su iznenađujuće jake. Sve ukupno, oko 60 evra za delove za kršten zadnji točak. DT Swiss 535, ili TK 540 felne su u rasponu od 30 do 60 evra, a dolaze sa 36 rupa i dosta su jake od tih “brendiranih” (i skupljih) felni.
    Relja
 
Status
Not open for further replies.

Support BikeGremlin

Help BikeGremlin stay online with a Patreon donation:

Advert
Back
Top Bottom